آرشیو یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۳۵
ایران
۱۵

اختصاص 3 میلیارد ریال برای بارورسازی ابرهای ارومیه

بارورسازی ابرها تاکنون نتیجه ای نداشته است

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اراده دولت برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد: امسال 3 میلیارد ریال برای انجام مطالعات بارور سازی ابرها دراستان اختصاص یافت.

سیدجواد محمودی افزود: این طرح جزو طرح های مهم برای احیای دریاچه ارومیه است که در استان های آذربایجان غربی و شرقی اجرا می شود. وی گفت: بارورسازی ابرها به صورت آزمایشی درچند نوبت در آذربایجان شرقی انجام شده است، ولی تاکنون به نتایج فنی و منطقی آن دست نیافته ایم.محمودی اظهارکرد: امسال 3 میلیارد ریال در اختیار شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی برای انجام مطالعات این طرح قرار گرفته که در صورت نتیجه بخش بودن، کارهای اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: به رغم بارش های مناسب چند هفته اخیر، وضعیت آبی دریاچه ارومیه همچنان بحرانی است.

محمودی افزود: بر اثر بارندگی های امسال، ارتفاع آب دریاچه ارومیه تا حدودی بالاآمده ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 سانتی متر پایین تر است.

وی تبخیر سالانه آب دریاچه ارومیه را حدود 90 سانتی متر اعلام و اظهار کرد: همکاری همه دستگاه های اجرایی و مردم برای نجات این دریاچه بسیار مهم و ضروری است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی با تشریح اقدامات انجام شده گفت: در این حوزه کارهای بسیار بزرگی را شروع کرده ایم و یکی از آنها بحث انتقال آب از حوزه های مجاور است که 6800 میلیارد ریال برای این طرح منظور شده است. محمودی افزود: درهمین خصوص برنامه های دیگری شامل مکانیزاسیون اراضی کشاورزی و تغییر الگوی کشت را در دستور کار داریم و امسال نیز با تجهیز 34 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، گام های مثبتی برداشته خواهد شد.