آرشیو یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۳۵
ایران
۱۵

افزایش سطح زیر کشت پنبه در اراضی کشاورزی خراسان جنوبی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از پایان کشت پنبه در سطح بیش از 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش فارس، محمدرضا اکبری اظهار کرد: سطح زیر کشت پنبه در حال حاضر 4665هکتار است و پیش بینی می شود با 5 درصد افزایش نسبت به سال قبل به دلیل افزایش قیمت جهانی پنبه به 13 هزار هکتار برسد.

وی اضافه کرد: شهرستان های بشرویه و سرایان از مهم ترین مناطق زیر کشت این محصول در استان هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این که از هر هکتار زمین 2230تن وش پنبه برداشت می شود، گفت: پیش بینی می شود در فصل برداشت 28 هزار و 990 تن پنبه در استان تولید شود.

به گفته اکبری، برداشت محصول پنبه از نیمه مهرماه آغاز و تا اواخر دی ماه ادامه دارد. این محصول پس از برداشت به کارخانجات پنبه پاک کنی ارسال و سپس به واحدهای نساجی و ریسندگی منتقل می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: دانه های پنبه در صنایع روغن کشی و علوفه دام نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اکبری گفت: به منظور تامین بذر مورد نیاز کشاورزان در سال 91 تعداد 600 هکتار از اراضی استان به مزارع تکثیر بذری اختصاص یافته است تا در زمینه تهیه بذر خودکفا شده و نیازمند واردات بذر از دیگر استان ها نباشیم.

وی افزود: در این راستا مقدار 40 تن بذر الیت و 10 تن بذر سوپر الیت در مزارع تکثیر بذری زیر کشت قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: تاکنون 332 تن بذر کرکدار گواهی شده و 37 تن بذر دلینته بین پنبه کاران استان توزیع شده که غالب آن از مزارع تکثیر بذری داخل استان تامین شده است.

اکبری افزود: همچنین میزان کود توزیع شده بین کشاورزان تاکنون 1165 تن ازته و 559 تن فسفاته است.

وی سطح کشت پنبه به صورت مکانیزه را تاکنون 324 هکتار و سطح بیمه پنبه را 149 هکتار عنوان کرد و افزود: برای افزایش طرح تولید پنبه در استان اعتباری بالغ بر 139 میلیون تومان اختصاص یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: خرید 3 دستگاه کشت مستقیم پنبه برای استان و توسعه کشت در سال جاری سبب کاهش بسیاری از هزینه ها و مرتفع شدن محدودیت های کشت سنتی شده است.