آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
دنیا
۴

قانون انتخاباتی جدید سوریه تصویب شد

گروه بین الملل- کابینه دولت سوریه در راستای بسته اصلاحات دموکراتیک خود یک قانون انتخاباتی جدید تصویب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت سوریه در حال تنظیم قوانین جدیدی به منظور پاسخ به درخواست های مخالفان در این کشور است. قانون جدید، انتخابات پارلمانی و سراسری را که هر پنج سال یک بار برگزار می شود، تنظیم می کند و کمیسیونی را به وجود می آورد تا انتخابات ها را مدیریت و سلامت آن را تضمین کند.

کابینه سوریه چند روز پیش نیز قانونی را تصویب کرد که بر طبق آن تشکیل احزاب سیاسی جدید، مشروط به اینکه به اصول دموکراتیک پایبند باشند، مجاز خواهند بود. بر طبق قانون اساسی سوریه، بشار اسد، رییس جمهوری این کشور باید هر هفت سال برای آنکه بر مسند رییس جمهوری باقی بماند، همه پرسی برگزار کند. در سال 2000، زمانی که اسد جانشین پدر خود -حافظ اسد- شد توانست 2/97 درصد از آرا را به دست آورد و در سال 2007 نیز 6/97 درصد از آرا در حمایت از او بود.

همزمان قرار است سران مخالفان دولت سوریه در ترکیه تشکیل جلسه داده و راه های ادامه مخالفت و اعتراض های خود را بررسی و هماهنگ کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بحیا مردینی»، سخنگوی کمیته آزادی بیان اعراب در قاهره با اعلام این خبر گفت که این دیدار، نخستین جلسه هماهنگی مخالفان حکومت بشار اسد در خارج از سوریه خواهد بود. این گزارش همچنین حاکی است سران گروه های مخالف و معترض سوریه دیدارهای پراکنده ای پیشتر در استانبول داشته اند اما این نخستین دیدار منسجم و مشخص آنها برای رایزنی و طراحی استراتژی خواهد بود. این جلسه قرار بود از دیروز- چهارشنبه- آغاز شود و تا روز شنبه ادامه داشته باشد تا روابط میان گروه ها و فعالان و برنامه ریزان، هماهنگ شود. اعضای یاد شده تحت عنوانی موسوم به «کمیته هماهنگی انقلاب سوریه» طرح ها و بیانیه های خود را عرضه خواهند کرد.

چندی پیش حدود 350 تن از مخالفان دولت سوریه در استانبول کنگره ای تحت عنوان «کنگره نجات ملی» تشکیل دادند تا راه های کنار گذاشتن حکومت بشار اسد را بررسی کنند. ترکیه که روابط نزدیکی با حاکمیت سوریه دارد، در دو ماه گذشته دوبار گفت وگوهایی با سران مخالفان دولت بشار اسد انجام داده است.