آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۲۴۱۸
دنیا
۴

هشدار رییس سازمان تجارت جهانی درباره بن بست مذاکرات دوحه

گروه بین الملل- رییس سازمان تجارت جهانی روز سه شنبه اعلام کرد که بن بست مذاکرات تجارت آزاد در «دوحه»، دستاوردها و کارکردهای سازمان تجارت جهانی را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو، «پاسکال لامی» رییس سازمان تجارت جهانی از کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی خواست تا با جدیت در مورد مسائلی که به گفته او در خطر قرار گرفته اند، بیندیشند.

در حالی که از یک سو کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی نه تنها نتوانسته اند ضرب الاجل های تعیین شده برای موافقت در زمینه یک پیمان جهانی تجارت آزاد را رعایت کنند، از سوی دیگر در انعقاد پیمانی خلاصه و مختصری در این زمینه تا ماه دسامبر نیز ناموفق بوده اند.

لامی در ادامه افزود: آنچه ما با آن روبرو هستیم ناتوانی سازمان تجارت جهانی در تطبیق و تنظیم اولویت های جهانی در حال ظهور یعنی آنهایی است که شما نمی توانید از طریق عهدنامه های چندجانبه حل و فصل کنید.

مذاکرات دوحه که در سال 2001 در پایتخت قطر به منظور رسیدن به یک پیمان جهانی آغاز شد، به دنبال اختلافات مداوم بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در زمینه کاهش نرخ تعرفه کالاهای صنعتی یا کاهش یارانه های پرداختی به بخش های داخلی کشاورزی، با بن بست روبرو شده است.

به دنبال این اختلافات، اعضای سازمان تجارت جهانی در ابتدا امیدوار بودند با توافق در مورد یک بسته کوچک موسوم به «ال دی سی-پلاس» تا ماه دسامبر (آذر- دی) که شامل مسائل کلیدی فقیرترین کشورهای جهان است، مذاکرات را از سر بگیرند.

لامی در این رابطه گفت: با وجود این، من به یک ارزیابی جمعی رسیده ام که بسته ال سی دی پلاس، که چارچوب آن را در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) تعیین کردیم، آنطور که مایل بودیم شکل نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو باید در مورد مذاکرات آتی تامل کنند، هشدار داد که بن بست در این مذاکرات دستاوردهای سازمان تجارت جهانی در دیگر بخش این سازمان مانند نظارت، بررسی، حل مناقشه و حتی «کمک برای تجارت» را تحت الشعاع قرار خواهد داد.