آرشیو سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۶
ایران
۱۹

ارائه تسهیلات مسکن روستایی از دلایل عمده این مهاجرت است

افزایش مهاجرت معکوس به روستاهای قزوین

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین از افزایش مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها خبر داد.

احمد فیروزی با اشاره به اقدامات عمرانی مطلوب در سطح روستاهای استان اظهار کرد: اقدامات اجرایی نظیر طرح هادی روستایی که یکی از طرح های تاثیرگذار بر روند بهسازی محیط و ارتقای بهداشت محیط زندگی و فضاهای عمومی در روستاهاست جریان رو به رشد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را در پی داشته است.

به گزارش مهر، وی افزود: وجود پتانسیل گردشگری در روستاهای شمال استان و برخورداری از آب و هوای مناسب و نزدیکی به شهر و نیز افزایش مشکلات درون شهری و بالارفتن قیمت مسکن باعث شده است ارائه تسهیلات مسکن روستایی عامل افزایش دهنده دیگری در مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشد و خوشبختانه این مساله به شکل های مختلف در استان قزوین دیده می شود.

فیروزی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به حجم بالای تسهیلات اعتباری برای ساخت خانه های روستایی، دریافت این وام بدون نوبت و در کمترین زمان صورت می گیرد و اگر متقاضی زمین را خریداری کرده و سابقه سکونت را در روستا داشته باشد، می تواند از این تسهیلات بهره مند شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین یادآور شد: براساس محاسبات انجام شده در سال گذشته به ازای هر واحد 75 مترمربعی، 5/1 شغل و در مجموع بیش از 10 هزار شغل در این بخش ایجاد شده است.

وی با اشاره به سهمیه استان در بهسازی واحدهای مسکونی روستایی بیان کرد: سهمیه استان قزوین در سال گذشته 7500 واحد بود که متقاضیان، ساماندهی و به بانک ها معرفی شدند و در حال حاضر عملیات اجرایی 6200 واحد مسکونی روستایی نیز آغاز شده است.

فیروزی یادآورشد: بازسازی منازل روستایی از سال 84 در 2 برنامه پنجساله آغاز شده و در این سال سهمیه هر استان نیز مشخص شده و پیش بینی می شود بین 11 تا 16 هزار واحد مسکونی روستایی در استان به بازسازی نیاز دارند.

وی تصریح کرد: بازسازی و نوسازی 3200 واحد مسکونی روستایی نیز در سال 90 به عهده بنیاد مسکن استان نهاده شده که با توجه به محدودیت اعتباری بانک ها اقدامات اجرایی آن هنوز آغاز نشده است. طرح هادی روستایی در سال های گذشته باعث رونق بسیاری از روستاهای کشور شده است.