آرشیو سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۶
اقتصادی
۴

رشد 40 درصدی صادرات غیرنفتی و کاهش واردات

رئیس کل گمرک ایران گفت: روند رو به رشد تجارت خارجی کشور در سال گذشته و 6 ماه نخست سال جاری نشان می دهد که تحریم های تجاری علیه ایران کارایی چندانی نداشته است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، عباس معمارنژاد در همایش بزرگان صادرات و تجارت با عنوان تحریم، فرصت ها و تهدیدات افزود: در 5 ماه نخست امسال با میعانات گازی 9 / 16 میلیارد دلار کالااز ایران به حدود 130 کشور دنیا صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 40 درصد رشد داشته است و انتظار می رود با ادامه این روند تا پایان سال به 45 میلیارد دلار پیش بینی شده، دست یابیم.

رئیس کل گمرک ایران همچنین گفت: در 5 ماه نخست سال جاری 8 / 23 میلیارد دلار کالاوارد ایران شده که از نظر ارزش 5 / 3 درصد و از لحاظ وزن 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و واردات خودرو، فرآورده های نفتی و غلات عمده ترین کالاهایی بوده که با کاهش روبه رو بوده است.معاون وزیر اقتصاد افزود: از 6868 ردیف تعرفه کالای وارداتی در 4990 ردیف تعرفه واردات داشتیم و 135کشور به ایران کالاصادر کرده اند که نشان می دهد تحریم ها بلااثر بوده است و در دنیای امروز با حجم گسترده مبادلات تجاری و آمادگی بسیاری از کشورهای جهان برای مراوده با ایران، تحریم اقتصادی معنایی ندارد.

معمارنژاد در عین حال اظهار کرد: فشارهای اقتصادی غرب علیه ایران اگرچه تجار و بازرگانان ما را کمی به زحمت انداخته و قیمت کالاها را به طور نسبی بالابرده، اما به هیچ وجه مانع دسترسی به بازارهای بین المللی نشده است.

وی درخصوص ترانزیت کالااز خاک ایران نیز با تاکید بر این که صاحبان کالاهای ترانزیتی به دلیل کم هزینه بودن و وجود امنیت بالا، مسیر ایران را برای ترانزیت کالاهای خود برگزیده اند، اظهار کرد: در 5 ماه نخست امسال بیش از 3 / 4میلیون تن کالااز 110 کشور مبدا و مقصد ترانزیتی از طریق خاک ایران جابه جا شده است.