آرشیو سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۶
اقتصادی
۴

کاهش دوباره قیمت طلادر بازارهای جهانی

قیمت هر اونس طلادر بازارهای جهانی در آخرین ساعات معاملات روز گذشته و پس از کاهش هایی مداوم و کم سابقه ساعتی به 1604 دلار رسید که نسبت به قیمت های روز جمعه حدود36 دلار کاهش نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار ما، قیمت طلادر بازارهای جهانی از نیمه های هفته گذشته با روند کاهشی روبه رو شد و در آخرین معاملات روز جمعه به 1650 دلار رسید.

تحلیلگران براین باورند که کاهش قیمت طلادر پی افزایش خوشبینی ها به وضعیت اقتصادی اروپا رخ داده است، به طوری که در روزهای گذشته نرخ برابری پوند و یورو نیز در برابر دلار تقویت شده است.ایرنا به نقل از بلومبرگ گزارش داد که کاهش بهای طلاهمزمان با کاهش ارزش سهام و انواع کالابوده است، زیرا پیش بینی شد دولت های اروپایی به سختی تلاش خواهند کرد، بحران بدهی منطقه را که تهدید برای رشد اقتصادی جهانی است کنترل کنند.

الکساندرا نایت، اقتصاددان بانک ملی استرالیا به بلومبرگ گفت: همه چیز بستگی به ثبات وضعیت مالی اروپا دارد و این که چطور بازار برای رسیدن به این ثبات مدیریت شود، اما اکنون زمان دشواری برای طلاست. در همین حال در ایران بازار سکه نیز تحت تاثیر همین تحولات روز گذشته کاهشی چند هزار تومانی را تجربه کرد به طوری که هر سکه طرح قدیم دیروز 590 هزار تومان و سکه طرح جدید 566 هزار تومان، معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز روز گذشته حدود51 هزار تومان دادوستد شد.

معامله ای در بازار طلاانجام نشد

رئیس اتحادیه طلاو جواهر کشور گفت: روز گذشته معامله چندانی در بازار غیررسمی طلابه دلیل نوسان شدید قیمت انجام نشد.محمد کشتی آرای در گفت وگو با ایرنا افزود: نوسانات در بازار طلابه میزانی است که نمی توان پیش بینی از وضعیت آن کرد و به همین دلیل معاملات شمش، طلای ساخته شده و سکه روز دوشنبه انجام نشده است.رئیس اتحادیه طلاو جواهر کشور گفت: قیمت طلادر بازار ایران براساس 2 عامل نرخ ارز و قیمت جهانی طلاتعیین می شود و از آنجایی که نرخ دلار در روز های گذشته در ایران روندی افزایشی داشته با وجود کاهش چشمگیر قیمت جهانی طلااما شاهد افت زیادی در بازار طلای داخل نبوده ایم.