آرشیو سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۶
جامعه
۲۲

ورود داروی تقلبی ضدبارداری یاسمین به بازار

وزارت بهداشت اعلام کرد: قرص های ضدبارداری یاسمین تقلبی وارد بازار شده است که مصرف آن باعث ایجاد عوارض خطرناک و حتی وقوع بارداری در زنان می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، حسین برزگر، مدیر نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز گفت: بتازگی در بازار دارویی کشور بویژه در استان خوزستان نمونه تقلبی داروی ضدبارداری یاسمین (Yasmin) مشاهده شده است که باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل تهوع و حتی وقوع بارداری در زنان می شود.

وی افزود: این نمونه تقلبی از نظر ظاهری و بسته بندی به صورت ماهرانه همانند نوع اصلی آن توسط افراد سودجو و قاچاقچیان دارو ساخته و در کشور توزیع شده است.

وی با بیان این که براحتی می توان با شناسایی تفاوت های موجود بین انواع تقلبی و اصلی این دارو، آن را تشخیص داد، اظهار کرد: نشان بایر (BAYER) سمت راست بالای جعبه داروی اصلی زیر نور تابش اشعه UV دستگاه تشخیص اسکناس به صورت یک علامت به علاوه (+) روشن می شود، نوع اصل این قرص، دارای برچسب اصالت داروست که به صورت هاشور خورده (اسکراچ) است و با خراش دادن آن می توان کد نمایان شده را به شماره 2000404 پیامک و از اصالت آن اطمینان حاصل کرد و روی بلیستر قرص قسمت وسط، کلمه یاسمین (yasmin) نوشته شده است که با ناخن پاک نمی شود.