آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
اقتصاد
۴

علیشیری: فضای سیاسی بر اوضاع اقتصادی سایه افکنده است

رئیس سازمان سرمایه گذاری: برای بی اثر شدن تحریم ها باید یکپارچه عمل کنیم

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری کشور، تحت سیطره رویاها و تنش های سیاسی است.

بهروز علیشیری با بیان این مطلب گفت: همه از توسعه، رشد، اشتغال و بیکاری، جرم و جنایت، رسیدگی های قضایی و حقوقی می گوییم، اما اهتمام نداریم که برای مقابله با همه آثار منفی سیاسی و اجتماعی ناشی از کندی رشد و تشکیل سرمایه باید فضای کسب و کار کشور را ساده و کم هزینه کنیم.وی افزود: آنچه که می فهمم این است که بهبود و آسانی محیط کسب و کار اقتصادی، هنوز برای هیچ یک از قوا نظیر مجلس، قوه قضاییه و مجریه یک اولویت درجه یک نیست. این یک پروژه ملی است باید همه از آن بگویند و همه با هم اقدام کنند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران افزود: طی 2 سال اخیر در نرخ جذب سرمایه گذاری خارجی کشور قریب 125 درصد رشد داشته ایم. این نرخ رشد در دنیا کم نظیر است. لذا نشان می دهد که چقدر ظرفیت های اقتصادی کشور بالاو برای سرمایه گذاران خارجی مطلوب و جذاب است. لذا اثر تحریم ها کمرنگ است. غربی ها هر روز فعالیت های اقتصادی کشور را رصد می کنند، برای هر اقدام ما، یک ضد اقدام طراحی می کنند، هزینه می کنند، تهدید می کنند، سناریو می سازند، اما اقتصاد ایران قابل تحریم نیست. اگر هوشیار باشیم و یکپارچه عمل کنیم.

وی در پاسخ به این که منظور از هوشیاری و یکپارچگی چیست، گفت: اگر بخواهم ساده و گذرا اشاره ای کنم آن است که اگر یک ناظر بیرونی به محیط فعالیت های سیاسی و اقتصادی کشور نگاه کند، کمی تعجب خواهد کرد. در شرایط سخت ترین فشارهای بین المللی، تهدیدها، تحریم ها و پروژه عظیم ایران هراسی، می بینید که همه ما به خودمان مشغولیم. به دنبال تسویه حساب های شخصی و گروهی هستیم. هر روز از پی روزی دیگر، التهاب سیاسی داریم. از کاه کوه می سازیم و همه به آن سرگرم می شویم. غافلیم که عده ای در کمین نشسته اند و منتظرند تا ضربه کاری بزنند.

وی افزود: فعالان و کارگزاران عرصه اقتصادی نمی دانند باید نگاه و عملکردشان متوجه جبهه باشد یا پشت جبهه. این است که ناظران را شگفت زده کرده است نه تحریم ها و فشارهای بین المللی.