آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
جهان
۶

رقیب سارکوزی به میدان آمد

حزب سوسیالیست فرانسه در نهایت با انجام دور دوم انتخابات درون حزبی، فرانسوا اولاند 57 ساله را به عنوان کاندیدای خود برای رقابت با نیکولاسارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور انتخاب کرد. به گزارش ایسنا، فرانسوا اولاند، رهبر سابق جناح سوسیالیست و نماینده مجلس شورای ملی فرانسه یکشنبه شب توانست در دور دوم انتخابات درون حزبی این جناح بر مارتین اوبری، وزیر کار سابق کشور فرانسه و رهبر جناح سوسیالیست پیروز شود.

به گزارش منابع خبری، پس از شمارش 3/2 میلیون از آرای نتایج اولیه انتخابات درون حزبی نشان داد که 56 درصد آرا متعلق به فرانسوا اولاند و 43 درصد آرا نیز متعلق به مارتین اوبری است. این انتخابات نخستین انتخابات درون حزبی یک جناح سیاسی در کشور فرانسه به حساب می آید. فرانسوا اولاند در سخنرانی خود به مناسبت کسب پیروزی در انتخابات درونی حزبی اظهار کرد که به خوبی از مسوولیت سنگین و جدی پیش روی خود برای متحد کردن چپ های فرانسه برای حصول نخستین پیروزی این جناح در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پس از 17 سال، آگاهی دارد. اولاند تاکید کرد که می خواهد رویای فرانسوی را احیا کند. وی همچنین در سخنرانی خود با اشاره به این که فشار اعتراضات ضد سرمایه داری و خشم مردم در فرانسه نیز احساس می شود، تاکید کرد: ما باید قادر به شنیدن این فریادهای اعتراض و زنگ خطرهایی باشیم که در کشور در حال افزایش است.

مارتین اوبری 61 ساله نیز پس از پیروزی اولاند در انتخابات درون حزبی تاکید کرد: اکنون فرانسوا اولاند کاندیدای حزب ماست و از حالاوی نماد امیدهای سوسیالیست ها و چپ های این کشور خواهد بود. اکنون زمان وحدت است. البته اولاند هنوز درخصوص حل مساله بحران بدهی یورو و همچنین مساله مهاجران طرح عمده ای ارائه نکرده است.

در این میان نظرسنجی ها نشان می دهد که نیکولاسارکوزی، رئیس جمهور فرانسه بشدت در حال از دست دادن محبوبیت خود نزد مردم این کشور است. به گزارش فارس، نتایج تازه ترین نظرسنجی موسسه آپینیون وی برای روزنامه فرانسوی مترو نشان می دهدکمتر از یک سوم فرانسویان از نیکولاسارکوزی به عنوان رئیس جمهور کشورشان رضایت دارند که این رقم در مقایسه با ماه سپتامبر گذشته 2 درصد کاهش را نشان می دهد.

این در حالی است که براساس همین نظرسنجی میزان نارضایتی مردمی از رئیس جمهور فرانسه در ماه اکتبر جاری در مقایسه با ماه پیش از آن یک درصد نیز افزایش یافته و به رقم 67 درصد رسیده است