آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
جهان
۶

جنبش اعتراضی وال استریت وارد دومین ماه خود شد

جنبش اعتراضی تسخیر وال استریت آمریکا که از روز 17 سپتامبر با تجمع معترضان در پارک زاکوتی نیویورک آغاز شد، روز گذشته وارد دومین ماه خود شد. در ابتدای این جنبش بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کردند اعتراضات بسرعت فروکش کند، اما چنین نشد و روز به روز به وسعت این جنبش افزوده شده است.

به گزارش فارس، پلیس آمریکا روز یکشنبه همزمان با سی امین روز اعتراضات جنبش وال استریت، شماری از معترضان را در شهرهای مختلف آمریکا بازداشت کرد. در نیویورک پلیس این شهر بامداد یکشنبه 14 نفر از معترضان را بازداشت کرد که اقدام به نقض مقررات منع آمد و شد کرده بودند. این در حالی بود که پیش تر، در تظاهرات روز شنبه معترضان در نیویورک 78 نفر دیگر بازداشت شده بودند. همچنین مقامات این شهر به معترضان هشدار داده اند که در صورت نقض مقررات آمد و شد در ساعات پایانی شب بازداشت می شوند.

در شیکاگو نیز سخنگوی پلیس اعلام کرد حدود 170 نفر از معترضان در این شهر به دلیل اخلال در نظم عمومی و نقض مقررات منع آمد و شد، بازداشت شده اند. پلیس این شهر همچنین ورودی پارک (میدان) را مسدود کرد و ضمن بیرون راندن معترضان از پارک، آنها را به خیابان های اطراف هدایت کرد. معترضان با سر دادن شعارهای ضد نظام سرمایه داری، به اقدام پلیس واشنگتن اعتراض کردند. در مینیاپولیس نیز یک معترض زن بازداشت شد. پلیس از ارائه توضیحات در این خصوص خودداری کرد.

در چنین شرایطی،این جنبش با استفاده از رسانه های اجتماعی شدت یافته است، گرچه منتقدان گروه های معترض را به نداشتن پیغامی روشن متهم می کنند. به گزارش ایسنا، سازمان دهندگان جنبش تسخیر وال استریت تا به حال 230 هزار دلار برای تامین تدارکات معترضان و ادامه کمپین در زمستان جمع آوری کرده اند. مسوول ارشد امور مالی گروه معترضان در نیویورک که یک دانشجوی 21 ساله هنر به نام ویکتوریا سوبل است، خواستار برگزاری نشست اعضای جنبش شده تا در مورد چگونگی استفاده از مبلغ جمع آوری شده تصمیم گیری کنند. به گفته وی، مصرف بیش از 100 دلار از این مبلغ نیازمند تصویب مجمع عمومی معترضان است. روزنامه نیویورک آبزرور گزارش داد: نزدیک به 75 هزار دلار از مبلغ جمع آوری شده از ظرف هایی که در پارک زکوتی گذاشته شده بود، تامین شده است.