آرشیو شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۰
ایران اقتصادی
۷

7 کلانشهر کشور در معرض خطر زلزله قرار دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تهران همراه با کلانشهرهایی مانند مشهد، کرج، شیراز، تبریز، یزد و کرمان از جمله مناطقی اند که در معرض خطر زلزله قرار دارند.

سیدمحمود فاطمی عقدا افزود: ایران از نظر خطر زلزله در بین 10 کشور اول جهان جای دارد و در واقع بر روی کمربند زلزله آلپ- هیمالیا واقع شده است. وی افزود: بافت های فرسوده شهری از مهم ترین مسائل مدیران شهری کشور محسوب می شود که دولت برای برطرف ساختن مشکلات این بخش برنامه های وسیعی را طراحی کرده که از جمله در چارچوب برنامه پنجم توسعه سالانه 10 درصد از اراضی بافت فرسوده شهری نوسازی و بهسازی می شود. فاطمی عقدا در ارزیابی وضعیت ایمنی خانه های مهر از بعد کیفی اظهار داشت: واحد های مسکونی طرح مهر از نظر مخاطره پذیری صفر است، زیرا ساخت و سازها در این بخش مطابق آئین نامه 2 هزار و 800 مقاوم در برابر زلزله صورت می گیرد. وی یادآور شد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن نیز به عنوان ناظر عالی خانه های مهر محسوب می شود.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اضافه کرد: اجرای دقیق سازه های مسکونی فاکتور اصلی از نظر مقاومت و پایداری محسوب می شود، زیرا ستون ها چنانچه مطابق با اصول فنی و استاندارد نباشند، تضمینی برای ایمنی بنا در برابر زلزله ندارد. وی تصریح کرد: مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که چنانچه سازه های ساختمان به خوبی طراحی شوند، ممکن است براثر زلزله تخریب شوند، اما منهدم نمی شوند و موجب تلفات انسانی نخواهند شد.

فاطمی عقدا گفت: براساس طرح مهر، اکنون ساخت حدود 400 هزار واحد مسکونی به روش صنعتی در حال اجرا است و این واحدها با فناوری های نوین که به تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن رسیده، ساخته می شود.