آرشیو شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۰
ایران زمین
۲۳

کشف یک محوطه باستانی در گیلانغرب

قصرشیرین - خبرنگار درحین انجام عملیات حفاری که به منظور لوله گذاری شبکه انتقال آب از سد زاگرس به اراضی پائین دستی در یکی ازروستاهای گیلانغرب صورت گرفت، یک محوطه باستانی سر از خاک بیرون آورد.

منوچهر پاشایی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی گیلانغرب با بیان اینکه این محوطه باستانی در روستای کله جوب سفلی از توابع بخش مرکزی گیلانغرب قرار دارد، افزود: حفاری توسط یک شرکت وابسته به شرکت آب منطقه ای غرب انجام شده است.

وی با اشاره به توقف عملیات حفاری و ممانعت میراث فرهنگی با ادامه این کار، تاکید کرد: در این حفاری، چندین قطعه اشیای باستانی از جمله کوزه سفالی کشف شده که پس از حضور در محل حفاری، اشیای کشف شده به اداره میراث فرهنگی منتقل و موضوع به مسئولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه منعکس شد تا کارشناسان مربوطه برای بررسی وضعیت منطقه به محل اعزام شوند.

پاشایی تصریح کرد: متاسفانه گاه عملیات حفاری بدون اطلاع و کسب مجوز اداره میراث فرهنگی انجام می شود که باعث نابودی برخی از آثار و هویت ملی و سرمایه تاریخی می شود لذا همیشه خواستار این بودیم که قبل از انجام هرگونه حفاری درخصوص تاریخی بودن یا نبودن محل از میراث فرهنگی کسب تکلیف شود.

گیلانغرب با قدمتی بیش از شش هزار سال دارای آثار باستانی فراوانی مانند کاخ اربابی، آتشکده در کنار سراب مورت، قلعه باقی مانده زمان خسرو انوشیروان، تپه باستانی قلعه گیلانغرب در مرکز شهر و طاق فرهاد سراب مورت است.