آرشیو شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۰
صفحه آخر
۲۸

مسئله حجاب (9)

ریشه دیگری که برای پیدا شدن حجاب ذکر کرده اند جنبه اخلاقی دارد. در اینجا نیز مانند نظریه سابق علت پدید آمدن حجاب را تسلط مرد و اسارت زن معرفی کرده اند، با این فرق که در اینجا برای تسلط جویی مرد، به جای ریشه اقتصادی ریشه اخلاقی ذکر شده است، گفته اند علت اینکه مرد، زن را بدین شکل اسیر نگه می دارد حس خودپرستی و حسادت وی نسبت به مردان دیگر است.

مرد نمی خواهد و رشک می برد که مردان دیگر ولو با نگاه کردن یا همسخن شدن، از زنی که تحت اختیار او است استفاده کنند. به عقیده این دسته، قوانین دینی و مذهبی با این که در جاهای دیگر با خودخواهی ها و خودپرستی ها مبارزه کرده است در اینجا برعکس عمل کرده، روی این خودخواهی مردان صحه گذاشته و منظور آنها را تامین کرده است. از نظر ما در مرد تمایل به عفاف و پاکی زن وجود دارد، یعنی مرد رغبت خاصی دارد که همسرش پاک و دست نخورده باشد، همچنانکه در خود زن نیز تمایل خاصی به عفاف وجود دارد. البته در زن تمایل به اینکه شوهر با زن دیگر رابطه و آمیزش نداشته باشد نیز وجود دارد ولی این تمایل به عقیده ما ریشه دیگری دارد مغایر با ریشه تمایل مشابهی که در مرد است.

آنچه در مرد وجود دارد غیرت است یا آمیخته ای است از حسادت و غیرت، ولی آنچه در زن وجود دارد صرفا حسادت است. سخن ما فعلا درباره حسی است که در مرد وجود دارد و به نام «غیرت» نامیده می شود که:

اولا آیا غیرت همان حسادت است که تغییر اسم داده است یا چیز دیگری است؟

ثانیا آیا ریشه پوشش و حجاب اسلامی احترام به حس غیرت مرد است یا جهات دیگری منظور است؟

اما قسمت اول: ما معتقدیم که حسادت و غیرت دو صفت کاملا متفاوت اند و هرکدام ریشه ای جداگانه دارد. ریشه حسادت خودخواهی و از غرایز و احساسات شخصی می باشد ولی غیرت یک حس اجتماعی و نوعی است و فایده و هدفش متوجه دیگران است.