آرشیو چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰، شماره ۳۲۷۲
سیاسی
۲

سفر صالحی و باقری؛ تحرک تازه در روابط ایران و روسیه

بعد از حضور وزیر امور خارجه در اجلاس شانگهای، معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دیروز به مسکو رفت تا رایزنی ها با این همسایه شمالی ادامه یابد.

در این سفر علی باقری، علاوه بر دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با وزیر امور خارجه و معاون وزیر خارجه آن کشور نیز دیدار و گفت وگو خواهد داشت.

موضوعاتی چون فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیشنهاد روسیه موسوم به طرح گام به گام، تحولات منطقه خاورمیانه، ادعاهای بی پایه اخیر آمریکا و همکاری ساختارهای امنیتی دو کشور بویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت فدراسیون روسیه در دستور مذاکرات معاون دبیر شورای عالی امنیت کشورمان با مقامات روسیه قرار دارد.

این سفر در حالی شکل گرفت، که بسیاری از کارشناسان روسی عقیده دارند که بازگشت پوتین به عرصه قدرت محتمل است و به این ترتیب موضع روسیه در عرصه سیاست خارجی از جمله ایران تقویت خواهد شد. نخست وزیر روسیه این همراهی خود را با ایران در نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری های شانگهای بیان کرد و راه اندازی موفق نیروگاه اتمی بوشهر را شادباش گفت. لحن جانبدارانه پوتین به این نکته ختم نشد، بلکه وی از انتقادات ایران در رابطه با نحوه برخورد غرب با انقلاب های بهار عربی نیز حمایت کرد.

نخست وزیر روسیه که در نشست سازمان همکاری شانگهای در سن پترزبورگ صحبت می کرد، با تایید اظهارات صالحی افزود: در واقع، همان طور که شما گفتید، آن قدرت های جهانی متکبر از رژیم های قدیمی منطقه و شمال آفریقا حمایت کردند، اما با کمال تعجب آنها همچنین از انقلاب هایی که آن رژیم ها را سرنگون کرد نیز حمایت کردند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران پیش تر در این نشست تاکید کرده بود که انقلاب های عربی نتیجه حمایت قدرت های جهانی متکبر از رژیم های ضدمردمی است.