آرشیو چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰، شماره ۳۲۷۲
صفحه آخر
۲۰
چهره روز

سرطان، جو فریزر را ناک اوت کرد

رضا پورعالی

همه آنهایی که 40 سال پیش را به یاد دارند، از شنیدن این خبر ناراحت شدند؛ جو فریزر، قهرمان پیشین بوکس سنگین وزن جهان به دلیل سرطان کبد در سن 67 سالگی درگذشت.

این بوکسور به دلیل مبارزه با محمدعلی کلی، بوکسور افسانه ای جهان مشهور شد. این دو، 3 بار با یکدیگر مبارزه کردند که یکی از آنها دیدار معروف مانیل در سال 1975 بود. فریزر که به اسموکین جو معروف بود، در دوران حرفه ای مبارزات خود به استفاده از هوک های ویران کننده دست چپش مشهور بود. فریزر در سال 1976 از دنیای بوکس خداحافظی کرد؛ هرچند که در سال 1981 برای آخرین بار روی رینگ ظاهر شد. فریزر در سال 1971 در مبارزه ای که به نبرد قرن شهرت پیدا کرد، موفق شد محمدعلی کلی را در راند پانزدهم در اسکوئیر گاردن شکست دهد. وی در حالی میدان مبارزه را ترک می کرد که اولین شکست زندگی کلی را به وی تحمیل کرده بود. محمدعلی کلی در سال 1975 در مبارزه ای که 12راند به طول انجامید و در پایتخت فیلیپین برگزار شد، فریزر را شکست داد و پس از آن در خاطراتش نوشت چیزی نمانده بود در آن مبارزه بمیرد. کلی ساعتی پس از مرگ جو فریزر از این اتفاق تلخ ابراز تاسف کرد و گفت: «به نظرم، جهان یکی از قهرمانان بزرگ و پرآوازه اش را از دست داد. من همیشه از او با احترام فراوان یاد خواهم کرد.»

کلی که 4 دهه قبل رقابت چشمگیری با اسطوره درگذشته و نیز جورج فورمن داشت و هنگام بیان این جملات اشک می ریخت، افزود: مرگ او ضایعه ای در بوکس جهان است. از صمیم قلب مراتب تاسف و همدردی خود را با خانواده اش و دوستان او ابراز می کنم. جو فریزر 2 بار به عنوان قهرمانی سنگین وزن جهان دست پیدا کرد تا این که در سال 1973 به جورج فورمن باخت. فریزر در فیلادلفیا زندگی می کرد و در آنجا برای سال های بسیاری یک باشگاه مشتزنی راه انداخته بود.