آرشیو دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰، شماره ۳۲۷۶
فرهنگ و هنر
۵

حسینی: امروزه آثاری که یادآور صدر اسلام باشد، به ندرت در عربستان باقی مانده است

انتقاد وزیر ارشاد از مسوولان فرهنگی عربستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بتازگی از سفر حج بازگشته است، از رویکرد مسوولان عربستان در زمینه آثار فرهنگی و تاریخی انتقاد کرد.

به گفته سیدمحمد حسینی، امروزه آثاری که یادآور روزهای صدر اسلام باشد، در این کشور بسیار اندک باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ما، نخستین همایش ملی مبانی نظری و فلسفه علم کتابداری و اطلاع رسانی صبح روز گذشته به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد اللهیاری دبیر نوزدهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در محل سالن همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

وزیر ارشاد در این مراسم با اشاره به سفر اخیرش به عربستان از رویکرد مسوولان این کشور در زمینه آثار تاریخی و میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: پیش تر در یکی از مساجد عربستان 2 قبله وجود داشت که یادآور آیه مربوط به تغییر قبله بود؛ اما متاسفانه امروزه مسوولان عربستان دیگر اثری از قبله اول باقی نگذاشتند.

او ادامه داد: افرادی که برای زیارت خانه خدا به مکه مکرمه و مدینه مشرف می شدند، می توانستند از ربذه عبور کنند و از ابوذر یادی کنند، امروز دیگر نشانی از این منظر تاریخی صدر اسلام نیست.

حسینی در ادامه سخنانش به ذکر مثالی پرداخت و افزود: شما در آفریقای جنوبی می بینید که مسوولان فرهنگی آن برای یادآوری سال های آپارتاید، مجسمه ای از نلسون ماندلاو نیز مجسمه هایی که یادآور آن سال هاست، ساخته اند و بازدیدکنندگان با تماشای آن خاطرات آن سال ها را به یاد می آورند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در این مراسم گفت: ما می توانیم علم وارداتی داشته باشیم؛ اما نمی توانیم از بینش وارداتی استفاده کنیم و متاسفانه گرفتار یک سکوت تئوریزه شده، در این زمینه هستیم.

او همچنین در این مراسم، خبری را هم اعلام کرد و با اشاره به راه اندازی کرسی آزاداندیشی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در سازمان متبوعش گفت: همایش مبانی نظری و فلسفه علم کتابداری و اطلاع رسانی اردیبهشت ماه سال آینده به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.