آرشیو دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰، شماره ۳۲۷۶
فرهنگ و هنر
۵

علیزاده: تنها به مضمون ردیف موسیقی ایرانی وفادار هستم

حسین علیزاده در نشست نقد و بررسی آثارش تاکید کرد، تنها از نظر مضمون به ردیف های موسیقی دستگاهی ایران وفادار است.

این آهنگساز افزود: ردیف، سرمایه یک نوازنده است که اگر به آن مسلط باشد، می تواند از نظر مادی و معنوی یک عمر تامین باشد و شاگردان زیادی تربیت کند.

به گزارش ایسنا، این هنرمند عرصه موسیقی که در دومین نشست نقد و بررسی آثارش شامگاه شنبه در شهر کتاب سخن می گفت، ادامه داد: بنده سلیقه ام این گونه بوده که ردیف را این چنین بنوازم و هر انتقادی را هم می پذیرم، چرا که من از نظر مضمون به ردیف وفادار بودم.

علیزاده بیان کرد: در گذشته هر کدام از استادان موسیقی فکر می کردند این سرمایه متعلق به خودشان است و از این راه زندگی می کردند، اما متاسفانه در ساز و آواز عده ای غم کاذب وجود دارد اما برعکس بعضی ها طوری ساز می زنند که هنگام نواختنشان احساس زندگی می کنید. بنده هم سلیقه ام این گونه بوده که ردیف را این چنین بنوازم و هر انتقادی را هم می پذیرم، چرا که من از نظر مضمون به ردیف وفادار بوده ام.

علیزاده در پاسخ به سوال یکی از حاضران در نشست گفت: اگر تجزیه و تحلیل ردیف را بشناسید، در واقع یک فرهنگ ایرانی را شناخته اید. ردیف، تکنیک ساز را بالامی برد و دفاع از ردیف برای تعصب نیست بلکه برای شناختن است. همین ردیف ماست که باعث می شود گاهی آهنگسازان خارجی از موتیف یک گوشه دستگاهی ما، یک قطعه طویل بسازند.