آرشیو چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰، شماره ۱۴۰۰
جهان
۶

دور

برنامه آشتی ملی در برمه

خبرگزاری آلمان: دولت میانمار (برمه) پس از ده ها سال مبارزه میان گروه های قومی در این کشور اکنون برنامه آشتی و صلح میان این گروه ها را در پیش گرفته است. میزما، خبرگزاری تبعیدی میانمار که از تایلند به فعالیت های خود ادامه می دهد، اعلام کرد که وزیر حمل و نقل میانمار با نمایندگان شورشیان این کشور در مناطق مرزی با تایلند دیدار و گفت وگو کرده است. در این دیدار درباره تفاهمی سه مرحله ای گفت وگو

آزادی خلبان های روس و استونی

ریانووستی: دادگاه استان ختلان تاجیکستان «ولادیمیر سادوونیچی» و «آلکسی رودنکو» خلبانان روسیه و استونی را که پیشتر به هشت و نیم سال حبس محکوم شده بودند، آزاد کرد. دادگاه این خلبان ها را بر اساس شرایط درخواستی دادستان آزاد کرد. آنها به اتهام قاچاق و عبور غیرقانونی از مرز دولتی تاجیکستان به دو و نیم سال و 14 روز حبس محکوم شدند اما چون این دو، شش ماه از مدت محکومیت خود را سپری کرده بودند و بقیه این مدت مشمول عفو اعلام شده در تاجیکستان می شد، آزاد شدند.

استعفای نخست وزیر موقت بلژیک

یورونیوز: الیو دی روپو، عضو حزب سوسیالیست و نخست وزیر موقت بلژیک درحالی تصمیم خود برای استعفا را به پادشاه این کشور اعلام کرد که فشارهای بسیاری برای ارایه بودجه سال 2012 بلژیک بر او وجود داشت و نیز موفق نشد برای تشکیل دولت جدید با سران دیگر احزاب به توافق برسد. بلژیک از نیمه سال گذشته بدون تشکیل دولت جدید اداره می شود. بلژیک برای کاهش کسری بودجه و بدهی های سرسام آور خود از سوی اتحادیه اروپا زیر فشار است.

چاوز ول کن نیست

ایلنا: رییس جمهوری ونزوئلااز تصمیم خود برای باقی ماندن در قدرت تا سال 2031 میلادی خبر داد. «هوگو چاوز» در جمع گروهی از دانشجویان گفت که پیش از این تصمیم داشته است در سال 2021 میلادی از قدرت کنار برود، اما زمانی که اپوزیسیون گفت که «چاوز در حال مردن است»، تصمیم گرفته تا سال 2031 میلادی در قدرت بماند. چاوز افزود: «چنانچه آنها من را نکشند یا فاجعه ای رخ ندهد، اطمینان دارم که برای دوره شش ساله دیگری انتخاب خواهم شد.»