آرشیو چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰، شماره ۱۴۰۰
جهان
۶

اعتراف حکومت بحرین به خشونت علیه معترضان

شرق: حکومت بحرین به خشونت علیه معترضان این کشور اعتراف کرد. مقام های حکومت بحرین می گویند 20 نفر از نیروهای امنیتی این کشور به آزار و بدرفتاری با معترضان متهم شده اند. اعتراف منامه به خشونت در حالی صورت می گیرد که کشته شدن نوجوانی 16 ساله توسط خودرو پلیس منامه موج محکومیت های جهانی را در پی داشت.

بر پایه تحقیقات دولت بحرین در جریان تظاهرات فروردین ماه گذشته در «منامه» مواردی از «استفاده بیش از اندازه از خشونت» و بدرفتاری با معترضان وجود داشته است. قرار است فردا گزارشی توسط هیاتی ویژه درباره تخلف نیروهای امنیتی انتشار یابد. ماه گذشته فاطمه بلوچی، وزیر بهداشت بحرین گفته بود که دولت بحرین نقض حقوق بشر در تظاهرات اعتراض آمیز مردم این کشور را پذیرفته اما موارد نقض حقوق بشر به طور منظم صورت نگرفته و تظاهرکنندگان ضد دولتی هم در این مورد بی گناه نیستند. در جریان یک ماه تظاهرات گسترده شیعیان بحرین علیه حاکمان سنی در فروردین ماه گذشته، به گفته مقام های دولتی 24 نفر کشته شدند که چهار نفر از آنان از افراد پلیس بودند. گروه های مخالف شمار کشته شدگان در تظاهرات را 30 نفر و مجروحان را صدها نفر اعلام می کنند.

جنبش نهضت تکذیب کرد

روز گذشته خبرگزاری دولتی بحرین ادعا کرد اعضای دفتر سیاسی جنبش نهضت تونس در دیدار با هیاتی از اعضای گروهی بحرینی موسوم به جمعیت مبانی حقوق بشر، قیام شیعیان بحرین در زمستان گذشته را حرکتی فرقه گرایانه و خرابکارانه توصیف کردند که هیچ ربطی به بهار عربی ندارد بلکه مایه لکه دار شدن چهره انقلاب های عربی است.

چند ساعت پس از انتشار گسترده این خبر در رسانه های بحرین، نورالدین عرباوی، رییس دفتر سیاسی جنبش نهضت تونس این خبر را تکذیب کرد و گفت که جنبش نهضت هیچ موضعی علیه هیچ حرکت مردمی ندارد و بحرین استثنایی بر این اصل نیست. جنبش نهضت تونس با پیروزی در انتخابات مجلس موسسان تونس، نخستین گروه سیاسی است که از ثمره بهار عربی بهره برده است.