آرشیو شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۴
جامعه
۱۴

«فرهنگ عاشورا» منبعی تمام نشدنی برای تشیع است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، عاشورا و فرهنگ آن را منبعی تمام ناشدنی برای تشیع دانست.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در سخنانی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) تصریح کرد: فرهنگ عاشورا منبعی تمام نشدنی است که در صورت هدایت صحیح آن به جامعه نتایج پرباری به همراه خواهد داشت. وی با بیان این که محرم همیشه برای تشیع پر از ثمرات و برکات بوده است، ادامه داد: هر قدر زمان به جلوتر می رود آثار آن و نتایجی که می توان از این حادثه گرفت، نمایان تر خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که شیعه «خط سرخ شهادت» و «خط سبز انتظار» را دو مسیر اصلی برای حرکت خود می داند، بیان کرد: فرهنگ عاشورا و ائمه اطهار(ع) ما را به سمت رسالت جهانی حضرت مهدی(عج) سوق می دهد. مبلغی با تاکید بر جایگاه والای عاشورا و فرهنگ عاشورایی در مکتب اهل بیت(ع) اظهار کرد: بی تردید اسلام ناب بر مدار ظرفیت های نهفته در نهضت امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا مستقر است.

مبلغی، با تاکید بر همراهی فکر و اندیشه با شور و احساس در مجالس عزاداری تصریح کرد: مجالس عزاداری در عین این که دل و احساسات مردم را تحت تاثیر قرار می دهد باید افکار و اندیشه های آنان را مدیریت کند و در این صورت نتایج بهتری از مجالس نصیب ما خواهد شد. رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی بیان کرد: پرداختن صرف به احساسات و تهی کردن مجالس عزاداری از اندیشه به معنای فاصله گرفتن از انقلاب حسینی و قیام مهدوی است.

مبلغی گفت: تنها سخن گفتن از اندیشه اهل بیت(ع) بدون در نظر گرفتن احساسات و عواطف نیز ثمربخش نبوده و قادر نیست تا دل ها را به سمت انقلاب مهدی(عج) هدایت کند. وی ادامه داد: رعایت این الگوی عزاداری یعنی جوشش احساسات پس از تبیین اندیشه ائمه اطهار(ع) موجب رشد و تعالی اندیشه شده و عواطف مکمل و تقویت کننده آن می شوند.