آرشیو شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۴
جامعه
۱۴

نذری دادن یکی از راه های حفظ هویت شیعیان است

رئیس گروه برنامه ریزی ویژه بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اطعام و نذری یکی از شیوه های شیعیان برای حفظ هویتشان است و بهتر است این سنت برای کمک به قشر آسیب پذیر جامعه استفاده شود.

فرزانه نیکوبرش، در خصوص نذورات ماه محرم اظهار کرد: در بسیاری مواقع افراد با صیغه درست نذر نمی کنند و طبق عرف جامعه فقط در دل خود می گویند اگر مشکلم حل شود این نذر را ادا می کنم. در حالی که گفتن «قربتا الی الله» هم یکی از الزامات است. وی خاطر نشان کرد: هر کاری که از مجرای طبیعی خود خارج شود به جای این که اثر مثبتی داشته باشد، اثرات منفی را به دنبال خواهد داشت. اطعام یکی از سنت های پسندیده است که در جامعه ما رواج دارد ولی گاهی اوقات با تشریفات زیاد و اسراف همراه است که در اسلام هم مذموم شمرده می شود.

نیکوبرش با بیان این که همیشه محتوای کار از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: کیفیت و نوع نذر هم مهم است ولی بحث اصلی محتوا و خلوص نیت است که فردی از صمیم قلب نیت کند تا با رفع مشکل یا رسیدن به خواسته اش نذری را به جا آورد و چه بهتر که کار با کیفیت خوب انجام شود البته دوری از اسراف و ریخت و پاش هم از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در ماه محرم و هنگام پخش نذری اسراف و تبذیر بیشتر در منازل صورت می گیرد، گفت: در هیات ها و مکان های عمومی پخش نذور به صورت ساده برگزار می شود و کمتر به سمت ریخت و پاش می روند.