آرشیو دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰، شماره ۱۴۲۰
جهان
۶

دور

وکیل اسراییلی ساعدی و عایشه

ایسنا: یک وکیل اسراییلی از موافقت ساعدی قذافی برای برعهده گرفتن وکالتش در دادگاه کیفری بین المللی خبر داد. نیک کومن که پیشتر در دادستانی کل رژیم اسراییل فعالیت می کرد، گفت: ساعدی اخیرا به نیجر پناهنده سیاسی شد و البته فعالیت ها و رفت و آمدهایش در این کشور محدود شده است. کومن، وکیل عایشه قذافی نیز هست. دولت الجزایر اخیرا تصمیم گرفته است عایشه قذافی را به آفریقای جنوبی منتقل کند. مسوولان الجزایری می گویند عایشه قذافی به قوانین پناهندگی توجهی نمی کند و همچنان به سخنان خود علیه انقلاب لیبی ادامه می دهد.

خروج نظامیان از خیابان های صنعا

ایلنا: مسوولان یمنی از خروج نیروهای نظامی موافق و مخالف دولت از خیابان های صنعا خبر دادند. بنابر گفته های شاهدان عینی، کمیته نظامی که براساس توافق نامه کشورهای حوزه خلیج فارس برای حل بحران یمن تشکیل شده بر حذف مراکز نظامی که صنعا را از ژانویه سال گذشته و از زمان آغاز اعتراضات مردمی به دو قسمت کرده بود، نظارت می کرد. این موانع پایتخت یمن را به دو بخش شمالی، تحت کنترل مخالفان و بخش جنوبی، تحت کنترل دولت تقسیم کرده بود.

درگیری ها در مصر هنوز قربانی می گیرد

خبرگزاری فرانسه: درگیری ها میان نیروهای امنیتی و معترضان در قاهره سومین روز خود را سپری کرد. وزارت کشور مصر می گوید از آغازخشونت ها در روز جمعه تاکنون دست کم 10 نفر کشته و بیش از 400 نفر زخمی شده اند. بنابر گزارش ها، معترضان روز شنبه در رویارویی با پلیس و نیروهای امنیتی از سنگ و بمب بنزینی، «کوکتل مولوتف» استفاده کردند و پلیس نیز با باتوم وتیراندازی های پراکنده به مقابله با تظاهر کنندگان پرداخت. گزارش ها حاکی است، روز گذشته شماری از معترضان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی حکومت مصر کشته شده اند.

تظاهرات کنگویی ها در بلژیک

یورونیوز: یک روز پس از آنکه دادگاه عالی جمهوری دموکراتیک کنگو پیروزی ژوزف کابیلارا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تایید کرد، کنگویی تبارهای مخالف دولت، علیه این حکم در بروکسل تظاهرات کردند. بسیاری از کنگویی ها که کشورشان تا 50 سال قبل مستعمره بلژیک بود، در بروکسل زندگی می کنند. معترضان در مرکز شهر بروکسل با کوکتل مولوتف به خودروهای پلیس، ایستگاه های اتوبوس و فروشگاه ها حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند. مخالفان ژوزف کابیلاهفته گذشته هم در خیابان های بروکسل تظاهرات کرده بودند.