آرشیو چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰، شماره ۴۹۷۴
بین الملل
۲۷

مخالفت رهبران سیاسی عراق با طرح انتخابات زودهنگام

گروه بین الملل پیشنهاد ائتلاف العراقیه عراق و برخی از چهره های سیاسی برای برگزاری انتخابات زودهنگام با مخالفت گسترده شخصیت ها و رهبران سیاسی بغداد روبه رو شد.

العراقیه بعد از آنکه شماری از رهبرانش با اتهام همکاری با جوخه های ترور روبه رو شدند، پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را ارائه کرد اما رهبران عراق نسبت به عواقب این درخواست هشدار دادند.

علاوه بر ایاد علاوی، فراکسیون مقتدی صدر نیز از طرح انتخابات زودهنگام برای حل بحران دفاع کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، سامی العسکری، یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون که ریاست آن را نوری المالکی، نخست وزیر عراق برعهده دارد، با اشاره به پیشنهاد گروه هایی که انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام را راه نجات از بحران موجود می دانند، اظهار داشت: چنین پیشنهادی نه تنها عملی نیست بلکه تحقق آن نیز دشوار است چرا که چنین امری نیازمند آ رای بیش از دو سوم اعضای پارلمان است. وی تاکید کرد: جریان صدر هنوز هیچ توضیحی را در خصوص این پیشنهاد نداده است اما به نظر می رسد اعضای جریان صدر معتقدند انتخابات آینده به نفع آنها خواهد بود، هر چند این حساب و کتاب ها دقیق نیست.

در همین حال، عباس البیاتی، یکی از چهره های برجسته ائتلاف دولت قانون نیز با «خیالی» خواندن این پیشنهاد اظهار داشت: تمام کسانی که از انحلال پارلمان سخن می گویند، در توهم به سر می برند چرا که شرایط موجود در قانون اساسی برای انحلال پارلمان، شرایطی بسیار سنگین است و درحال حاضر امکانپذیر نیست. کسانی که چنین پیشنهاداتی را ارائه می دهند، در حقیقت از این امر به عنوان اهرمی برای اعمال فشار بر دولت استفاده می کنند.

براساس گزارش ها، مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر گفته است پارلمان باید منحل شود و پارلمان جدیدی با توافقات جدید تشکیل گردد زیرا در غیر این صورت احتمال بازگشت خشونت های قومی به عراق می رود. پیش از این ایاد علاوی خواستار چنین انتخاباتی شده بود.

خبر دیگری از بغداد حاکی است جو بایدن معاون اوباما که مسئولیت پرونده عراق را در کاخ سفید در دست دارد در یک سفر غیرمنتظره وارد عراق شد تا درباره بحران سیاسی کنونی این کشور بویژه موضوع حکم دستگیری طارق الهاشمی با مقامات عراقی رایزنی کند.