آرشیو چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰، شماره ۴۹۷۴
شوک امروز
۲۲

دوربین ویژه برای تصویربرداری از انفجار هسته ای

گروه شوک: تصویر گرفته شده که پس از سالها منتشر شده، نتیجه عکسبرداری از انفجار هسته ای در دهه 50 توسط یک دوربین بسیار حساس است. این عکس ها ابتدا بیننده را یاد سیاره ای مرده و رها شده در دل کهکشان می اندازد. این دوربین قادر است با سرعت بالغ بر یک ده میلیونیوم ثانیه عکسبرداری کند. در طول آزمایشات سلاح های هسته ای در اوایل دهه پنجاه، یکی از چالش های دولت ایالات متحده، طراحی دوربینی بود که قادر به گرفتن عکس از انفجار باشد.

نام دوربین ساخته شده، راپاترونیک است. دوربینی با قابلیت سرعت بالاکه تنها 7 مایل دورتر از محل انفجار نصب شده است و توانسته این عکس را بگیرد.

زمان عکس گرفتن درجه حرارت محل انفجار تقریبا 3 برابر داغتر از سطوح خورشید بوده است. این عکس در آزمایشات هسته ای در سال 1952 گرفته شده است. در لحظه عکسبرداری گلوله آتش حدود 100 فوت قطر داشته و درجه حرارتش 3 برابر داغتر از سطح خورشید بوده. تکنولوژی در آن موقع این قدرت را نداشت تا دوربین بتواند عکس دومی از انفجار را بگیرد. میزان باد حاصل از انفجار بسیار قوی بوده است بنابراین، نیروهای ارتش 10 دوربین مشابه در نقاط دیگر قرار دادند تا بتوانند تصاویر بهتری داشته باشند. هیچ دوربینی قابلیت تصویربرداری با سرعت بالارا نداشت اما طراح این دوربین با استفاده از لنزهای پولوریزه (قطبی) و به کاربردن قطعه ای الکتریکی توانسته سرعت آن را به یک ده میلیونیوم ثانیه برساند. عکاس و طراح حرفه ای سازنده این دوربین هارولد ادگرتون است که توانسته این دوربین را طراحی کند.