آرشیو چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۰
اخبار اقتصادی
۴

تدوین سند ملی راهبرد انرژی کشور

یک مقام مسئول در دولت با اشاره به مشارکت 3 دستگاه دولتی برای تدوین سند ملی راهبرد انرژی کشور، اعلام کرد: هم اکنون شدت مصرف انرژی در ایران 10برابر ژاپن است.

داود منظور دیروز در دومین کنفرانس مدیریت و بهینه سازی انرژی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت در برنامه پنجم توسعه تدوین سند ملی راهبرد انرژی کشور است، گفت: این سند راهبردی با مشارکت وزارتخانه های نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی مراحل نهایی را پشت سر می گذارد.

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه با تدوین این سند ملی شکاف های انرژی کشور پر می شود، تصریح کرد: همزمان با تدوین اسند ملی، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هم تاثیر قابل توجهی در کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی در کشور داشته است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی شدت مصرف انرژی در واحدهای تولیدی 8 برابر ژاپن و 5 برابر کشورهای پیشرفته صنعتی است، اظهار داشت: از سوی دیگر هم اکنون شدت مصرف حامل های مختلف انرژی در کل کشور 10برابر ژاپن برآورد می شود.

وی همچنین با اشاره به توزیع نابرابر یارانه انرژی در بین دهکهای مختلف مصرف، بیان کرد: هم اکنون مصرف بنزین دهک دهم حدود 30برابر دهک اول جامعه است.منظور، سهم دهک اول در مصرف گازوئیل کشور را حدود 6 دهم درصد و سهم دهک دهم را 35 صدم درصد عنوان کرد و افزود: اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها، باعث اصلاح مصرف انرژی خانوارها و بنگاه ها شد به طوری که در مصرف بنزین 6 درصد، مصرف گازوئیل 10درصد، مصرف نفت کوره 36 درصد و مصرف برق 5 درصد کاهش داشته ایم.

این مقام مسئول یادآور شد: اگر مصرف انرژی پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ادامه می یافت، باید مصرف برق 7درصد و مصرف گاز طبیعی 10درصد افزایش پیدا می کرد.