آرشیو چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۰
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

تلخی حماقت آمریکا در عراق از کام اسرائیل بیرون نمی رود

«مقامات تل آویو حق دارند پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، نگران نفوذ هر چه بیشتر ایران باشند».

این مطلب را پایگاه صهیونیستی «اسرائیل فلش» در حالی مورد تاکید قرار داد که پرسیده بود راهبرد اسرائیل پس از تخلیه عراق از سوی آمریکا چگونه می تواند باشد؟ اسرائیل فلش، هویت ملت عراق را به شهادت تاریخ هویتی ضد صهیونیستی می خواند و سپس می نویسد: پس از حمله سال 2003 آمریکا، احزاب شیعه در عراق روی کار آمده اند که فرصت های نفوذ ایران را گسترش می دهند. 8 گروه شیعه عراقی از دیرباز با ایران مرتبط بوده اند که حزب الدعوه به رهبری نوری مالکی یکی از آنهاست. مالکی از سال 1979 عراق را ترک کرد و از 1982 تا 1990 به مدت 8 سال در ایران حضور داشت و همانجا بود که حزب الدعوه را راه اندازی کرد.

این تارنمای صهیونیستی افزود: «باید گفت که ایران در سال های گذشته توانسته است در تحولات پس از صدام حسین اعمال نفوذ کند. ایران در پشت پرده تصمیم گرفت ائتلاف احزاب شیعه را در عراق تشکیل دهد که مالکی را به عنوان نامزد سمت نخست وزیری در سال 2006 میلادی انتخاب کردند. ژنرال «رای اچ دیرنو» یکی از فرماندهان نیروهای آمریکایی در عراق در مصاحبه با واشنگتن پست در اکتبر سال 2008 میلادی گفته بود گزارش هایی را به چشم خود دیده که در آنها تهران از مسئولان عراقی خواسته مانع از تمدید حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق شوند.

«اسرائیل فلش» با ابراز ناخرسندی از پیوند عاطفی و مذهبی دو ملت ایران و عراق می نویسد: ایران همچنین روابط خود را با نهادها و اماکن مذهبی از جمله در نجف، کربلاو سامرا افزایش داده بطوری که هر ساله هزاران ایرانی به این شهرها سفر می کنند.

این رسانه صهیونیستی افزود: جنگ هشت ساله صدام علیه ایران مانع از توسعه سیاست های ایران در منطقه شده بود. در آن سالها فقط لبنان به دست ایران افتاد و با حضور حزب الله در مناطق جنوبی این کشور ایران عملا به عنوان جبهه ای علیه اسرائیل و غرب تبدیل شد. از سال 1991 تا اواخر سال 2001 عراق مانعی راهبردی در مقابل سیاست های ایران بود اما با حمله آمریکا به این کشور در سال 2003 میلادی و سقوط فوری صدام این مانع در هم شکست. این حقیقتی تلخ است.