آرشیو چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۰
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

قدرت فوق تصور ایران آمریکا را از عراق بیرون کرد

بسیاری در منطقه حتی حاکمان کشورهای مخالف ایران اذعان دارند که ایران در قدرتمندترین شرایط خود به سر می برد.

روزنامه لبنانی النهار نوشت: جمهوری اسلامی در سایه تحولات منطقه در اوج قدرت خود از زمان تاسیس در سال 1979 به سر می برد. این حقیقتی است که بسیاری از تحلیلگران منطقه به آن اذعان دارند. این در حالی است که اغلب حکومت های منطقه در فضایی از تردید و بیم به سر می برند و حتی اسرائیل هم که از حمایت گسترده غرب بهره می برد هیچگاه خود را این چنین گرفتار در جهنمی بزرگ ندیده است.

النهار با مرور تهدیدهای گاه و بیگاه دولت های غربی علیه ایران می نویسد: حتی بسیاری از زمامداران عرب نیز بر این باورند که ایرانی ها از قدرت کافی برای عبور از چالش فعلی در پرونده هسته ای برخوردارند و می توانند دستاوردهایی که به دنبال آن هستند را تا آخرین مورد به دست آورند. این زمامداران معتقدند که ایران به یک کشور جدا مهم و قدرتمند نظامی در منطقه به ویژه در منطقه خلیج فارس تبدیل شده و می تواند نه تنها از همه منافع خود به تنهایی دفاع کند بلکه می تواند در صورت نیاز تهدیدهای خود علیه دیگران را نیز عملی سازد. ایران به یک کشور قدرتمند هسته ای تبدیل شده و این مسئله این امکان را به تهران خواهد داد که یک بازیگر اساسی در منطقه باشد.

این روزنامه عرب زبان تاکید می کند: مثالی که می توان برای اثبات ادعا آورد شکست اخیر آمریکا در عراق است، تهران واشنگتن را وادار کرد بدون رسیدن به دستاوردهای مطلوب خاک عراق را ترک کند. این نشان می دهد که قدرت و نقش آفرینی ایران در منطقه فراتر از آن چیزی است که برخی ها تصور می کنند. ایران در طول جنگ 8 ساله برای رهایی از تهدیدهای سختی که متوجه آن بود در موقعیت مقتضی و مناسب بهترین تصمیم ها را گرفت و توانست ثبات خود را تضمین کند. اکنون نیز ایرانی ها علاوه بر برخورداری از قدرت بالای منطقه ای چه در بعد سیاسی و چه در بعد نظامی از چنان قدرت چانه زنی بالایی برخوردارند که در وقت مقتضی برای حفظ منافع خود و کشورشان بهترین گام ها را بردارند و می توانند به خوبی چالش ها را پشت سر بگذارند.