آرشیو چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۰
اخبار ورزشی - اخبار کشور
۱۳

دستگاه خود اسکوپ انسانی ساخته شد

دستگاه خود اسکوپ انسانی توسط جراح مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس اختراع و به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، رسول خوشنواز مخترع این دستگاه دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت؛ این دستگاه نمونه داخلی و خارجی ندارد و در تشخیص به موقع آسیب های ارگان های داخلی شکم در بالین بیمار در زمان تروما و تصادف بسیارحائز اهمیت است که موجب تشخیص سریع و به موقع پارگی ها و خونریزی ها می شود.

وی با اشاره به کاربردهای این دستگاه افزود: این دستگاه در تشخیص بیماری های مزمن شکمی مانند سل و نیز سرطان ها نقش بسزائی دارد که در بالین بیمار بدون نیاز به اتاق عمل و بیهوشی می توان با یک بی حسی موضعی این اقدام تشخیصی را انجام داد.

خوشنواز یادآور شد: دستگاه خود اسکوپ انسانی در زمانی که دسترسی به دستگاه های گران قیمتی چون سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی نیست بدون نیاز به حضور رادیولوژیست جایگزین مناسبی در تشخیص آسیب های ترومائی و مزمن شکمی است که با دقت بسیار بالای آن می توان مستقیما ارگان های داخلی شکم مثلاکبد و طحال رامشاهده کرد و آسیب های آن را تشخیص داد.

وی گفت: این دستگاه قابل حمل، سبک و ارزان قیمت است و در همه بیمارستان ها، مراکز تروما و مطب ها قابل استفاده برای متخصصین جراحی، طب اورژانس، داخلی و... است که در صورت حمایت مسئولان تولید انبوه صنعتی این دستگاه وجود دارد و مقرون به صرفه اقتصادی بوده و بومی کشور ایران است.