آرشیو دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۱
سلامت
۱۵

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد

پوکی استخوان، منشا ایجاد آرتروز زانو

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که پوکی استخوان موجب ایجاد انحراف در ساق پا می شود، اظهار کرد: پوکی استخوان می تواند روی مفاصل اثرگذاشته و موجب ایجاد و تشدید آرتروز زانو شود.

دکتر حسین فراهینی درباره اقدامات لازم به منظور پیشگیری از بروز دردهای زانو توضیح داد: به کارگیری اقدامات پیشگیرانه ابتلابه آرتروز زانو، بستگی به نوع درد مفصلی فرد دارد.

وی افزود: معمولا در جامعه ما، اصلی ترین علت درد زانو، سندرم درد کشککی رانی است که از شیوع بالایی نیز برخوردار بوده و بیشتر در پی عللی نظیر خم کردن زیاد زانو، نشستن روی زمین، وزن زیاد، تغذیه نامناسب، انحراف در اندام تحتانی نظیر پای پرانتزی و افزایش سن رخ می دهد.

وی درباره این که آیا نشستن روی صندلی به مدت طولانی، موجب بروز مشکل در مفصل زانو می شود یا خیر، گفت: نشستن روی صندلی نمی تواند مشکل حادی برای زانو به دنبال داشته باشد، اما دو زانو و چهارزانو نشستن می تواند مفصل زانوی فرد را دچار آسیب کند.

این متخصص ارتوپدی با بیان این که عوامل ذکرشده می تواند در تشدید و تسریع آرتروز زانو موثر واقع شود، گفت: کهولت سن، مهمترین عامل در تخریب غضروف ها و بروز آرتروز زانوست.

وی افزود: انحراف ساق پا در پی اصابت ضربه به زانو و ایجاد شکستگی در تصادفات نیز در تشدید و تسریع آرتروز در مفصل زانو تاثیرگذارند.

فراهینی درباره ارتباط پوکی استخوان با آرتروز زانو نیز توضیح داد: در بروز پوکی استخوان نیز فاکتورهای مختلفی نظیر تغذیه ناصحیح، عوامل ژنتیکی و سابقه فامیلی و اختلالات هورمونی دخالت دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: پوکی استخوان می تواند روی مفاصل اثر گذاشته و موجب ایجاد انحراف در ساق پا و به دنبال آن ایجاد و تشدید آرتروز زانو شود.