آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۳۳۶۴
صفحه اول
۱

چامسکی: ایران تهدید نیست

نوام چامسکی، استاد دانشگاه و کارشناس برجسته آمریکایی در مقاله ای نوشت: برخلاف آنچه تبلیغ می شود، ایران تهدیدی برای صلح جهانی نیست، بلکه تهدید واقعی برای جهان، رژیم اسرائیل است که تاریخی مملو از تجاوز و اشغال دارد.

به گزارش مهر، چامسکی در مطلبی که از وی در سایت In These Times به چاپ رسیده است، افزود: در حالی که تنش ها بین ایران و غرب افزایش می یابد 120 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها بر این عقیده هستند که ایران حق غنی سازی اورانیوم را دارد.

وی تصریح کرد: نگرانی ها درباره تهدید فوری جامعه جهانی از سوی ایران یک کد رمز برای متحدین آمریکاست و مردم جهان تمایل دارند تا موضوعات را متفاوت ببینند.استاد دانشگاه ام آی تی تصریح کرد: براساس نظرسنجی ای که از سوی موسسه زاگبی و موسسه بروکینگز صورت گرفته اروپایی ها اسرائیل را به عنوان بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی می دانند و در جهان عرب هم اقلیت کوچکی از سیاست های ایران ناخرسند هستند، ولی اسرائیل و آمریکا را به عنوان یک تهدید آنی تلقی می کنند. به گفته چامسکی، اکثریت در جهان عرب بر این باورند که در صورت برخورداری ایران از بمب اتمی منطقه امن تر خواهد بود و در مصر در زمان بهار عربی 90 درصد چنین عقیده ای داشتند.

چامسکی با اشاره به اظهار نظرات برخی نظامیان آمریکایی درباره خطرات تسلیحات اتمی اسرائیل نوشت: نگرانی عمده هم اکنون این است که اسرائیل به دنبال تحریک ایران برای اقدام خواهد شد تا بتواند از این طریق آمریکا را وارد نبرد کند.

چامسکی با اشاره به گزارش های سازمان های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این که ایران تهدید نظامی برای غرب نیست تصریح کرد: دکترین استراتژیک ایران دفاعی و در راستای بازداشتن دیگران از تهاجم و استفاده از شیوه های دیپلماتیک تا جای ممکن است. اگر جمهوری اسلامی به دنبال توسعه تسلیحات اتمی باشد که تاکنون این گونه نبوده این بخشی از استراتژی بازدارندگی آن کشور خواهد بود و این حق از سوی تحلیلگران معروف سیا همچون بروس ریدل هم به ایران داده شده و وی در این باره گفته است: اگر من یک برنامه ریز امنیت ملی در ایران بودم تسلیحات هسته ای را برای بازدارندگی دنبال می کردم.