آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۳۳۶۴
اقتصادی
۴

اعلام رتبه اعتباری مشتریان بانکی از سال آینده

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران گفت: سال آینده با راه اندازی دفاتری در سطح کشور، تمامی افراد می توانند با احراز هویت توسط سامانه ملی اعتبارسنجی، رتبه اعتباری و پرونده اعتباری خود را دریافت کنند.

به گزارش فارس، محمد جلیلی گفت: از ابتدای سال 88 تاکنون اطلاعات حدود 22 میلیون فقره تسهیلات پرداخت شده توسط بانک ها در سامانه ملی اعتباری ثبت شده که بر مبنای این اطلاعات، پرونده اعتباری دریافت کنندگان تسهیلات تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: بنابر اطلاعات موجود در سامانه ملی اعتباری حدود 16 میلیون پرونده اعتباری از مجموع 22 میلیون تسهیلات پرداختی، تشکیل شده که حدود 500 هزار پرونده از این تعداد متعلق به اشخاص حقوقی است.

جلیلی با اشاره به افزایش تعداد بانک هایی که اطلاعات خود را در اختیار سامانه ملی اعتبارسنجی قرار می دهند، گفت: در پایان سال 89 تنها 8 بانک از مجموع بانک های دولتی و خصوصی کشور اطلاعات تسهیلات گیرندگان خود را به سامانه ملی اعتبارسنجی منتقل می کردند، ولی در طول سال 90 و با همکاری بیشتر بانک مرکزی، تعداد بانک های همکار با سامانه به 23 مورد افزایش یافت.وی در تشریح این فرآیند گفت: با ثبت رفتار افرادی که پیش از این تسهیلات بانکی دریافت کرده اند و پایش میزان تعهد آنان به بازپرداخت تسهیلات دریافت شده، بانک ها می توانند افراد متعهد و غیرمتعهد را هنگام پرداخت تسهیلات جدید شناسایی کنند. به این ترتیب افراد خوش حساب برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکلات و پیچ و خم های اداری کمتری مواجه می شوند.جلیلی افزود: در همین راستا بانک مرکزی در شهریورماه طی بخشنامه ای به تمامی بانک های کشور دریافت استعلام از سامانه ملی اعتبار سنجی را برای تصمیم گیری در پرداخت تسهیلات جدید، الزامی کرده است.