آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۳۳۶۴
جهان
۶

خشم مصری ها از فراری دادن متهمان آمریکایی

پس از تظاهرات اعتراضی بخشی از مردم مصر، سعد الکتاتنی، رئیس مجلس شعب نیز با تاکید بر این که فرار متهمان پرونده حمایت مالی بیگانگان از نهادهای جامعه مدنی به وجهه مصر ضربه زده است، گفت: عوامل این مساله باید محاکمه شوند.

به گزارش ایسنا، وی در گفت وگو با روزنامه کویتی الرای العام اظهار کرد: در خصوص خروج متهمان پرونده حمایت مالی بیگانگان از نهادهای جامعه مدنی باید بگویم که قرار است نخست وزیر مصر و وزیران مربوط در این زمینه فراخوانده شوند و هر کسی که در این روند دست داشته است، محاکمه شود.وی افزود: تشکر مسوولان آمریکایی از اخوان المسلمین و شورای عالی نیروهای مسلح مصر در این زمینه با هدف ایجاد فتنه میان مصری ها صورت می گیرد.

الکتاتنی تاکید کرد: هیچ معامله سیاسی در این خصوص وجود ندارد، زیرا دوره مخفی کاری ها به پایان رسیده است و امروز ملت خواهان شفافیت و صراحت هستند.

به گزارش العالم، محمد الدماطی، عضو اتحادیه وکلای سراسری مصر و سخنگوی کمیته آزادی های این کشور نیز با تاکید بر پیگیری این خیانت از طریق راهکارهای قانونی گفت: 2 قوه قضاییه و مجریه باید مسوولیت این فضاحت را برعهده بگیرند.

پنجشنبه گذشته 17 نفر از فعالان خارجی سازمان های غیردولتی که در مصر حضور داشتند، توانستند پس از لغو ممنوعیت خروج، این کشور را ترک کنند. این افراد که آمریکایی، فلسطینی، صرب، نروژی و آلمانی بودند با یک هواپیمای نظامی آمریکا که گفته شده بود به قبرس می رود، از مصر خارج شدند.

افراد مذکور به دریافت غیرقانونی پول از کشورهای خارجی برای شعله ورتر کردن آتش اختلافات داخلی و اعتراضات خیابانی متهم شده بودند. آمریکا تهدید کرده بود درصورت خارج نشدن این افراد حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک خود به مصر را تعلیق خواهد کرد.