آرشیو دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۷
بین الملل
۲۷

فریاد فعالان ضد جنگ بر سر اوباما

گروه بین الملل در آستانه برگزاری جلسه سالانه آیپک که ماجراجویی نظامی امریکا و اسرائیل محور اصلی آن است، مخالفان جنگ اعتراض های خود نسبت به جنگ افروزی را به باراک اوباما رئیس جمهور امریکا اعلام کردند.

اوباما در جمع صدها نفر از هواداران حزب دموکرات در نیویورک در حالی که از صلح جو بودن امریکا و دولت خود سخن می گفت ناگهان با فریاد یکی از حضار روبه رو شد که با رد این ادعا گفت: جنگ با ایران نه - جنگ با ایران نه - از خود مدیریت نشان دهید. اوباما که شوکه شده بود، مدعی شد: هیچ کس به ایران اعلان جنگ نداده و شما را درک می کنیم.

این گونه اعتراض ها در حالی بیان می شود که جلسه سالانه آیپک با حضور مقامات اسرائیلی و امریکایی با هدف بررسی گزینه ماجراجویی نظامی علیه ایران از شب گذشته آغاز شد.

قرار است 13 هزار نفر از قانونگذاران، مقامات دولتی و ارتشی، سفرای خارجی، تحلیلگران امریکایی و اسرائیلی در این جلسه شرکت کنند. آیپک به عنوان یکی از پرنفوذترین لابی های یهودی میزبان اوباما، «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل خواهد بود. پرز در آستانه دیدار با اوباما و سخنرانی در آیپک گفت: در زمینه مسائل امنیتی هیچ گونه اختلاف نظری با اوباما وجود ندارد و علاوه برآن اوباما بهترین همکاری را با ما داشته است، چراکه هر آنچه را از وی خواسته ایم انجام داده است. پرز اعلام کرده است: قصد دارد شخصا از باراک اوباما به خاطر ادامه همکاری های راهبردی در زمینه سیاسی و امنیتی با اسرائیل طی مدت سه سال و نیم حضور در سمت ریاست جمهوری امریکا، تشکر کند.