آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۶۵
ایران زمین
۱۱

بازرگانان مرزنشین تجارت محلی هرمزگان را رونق دادند

بندرعباس کلثوم سلطانی شرکت های تعاونی مرزنشینان هرمزگان توانسته تجارت محلی این استان را تا 80 درصد افزایش دهند.

عبدالمجید عبدلی زاده مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: در این استان 42تعاونی مرزنشین با یک میلیون و 582هزار نفر عضو وجود دارد که می توانند به ازای هر نفر 60 دلار کالاوارد کنند. این تعاونی ها 11 هزار قلم کالای وارداتی و 2 میلیون و 400 هزار ثبت سفارش در سال 90 داشته اند.

عبدلی زاده که در نشستی با حضور بازرگانان درخصوص موانع و مشکلات تجارت و بازرگانی سخن می گفت از رشد 80 درصدی واردات در سال90 نسبت به سال قبل از آن از طریق شرکت های تعاونی مرزنشینان استان خبر داد و آن را نشان از پویایی تجار محلی و مرزنشینان هرمزگانی دانست.

وی با بیان اینکه تعاونی های مرزنشینان با هدف تامین نیاز های اساسی مردم محلی و برقراری روابط تجاری شکل گرفته اند افزود: رشد 13درصدی واردات مرزنشینان هرمزگان به لحاظ تعداد کالانیز نشان می دهد تحریم هایی که دشمن در بوق و کرنا می کند نمی تواند مانع تجارت کهن این منطقه شد.

ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان نیز در این نشست اظهار داشت: فرهنگ غنی، تاریخی و کهن تجارت در هرمزگان امروز با بهره گیری از شیوه های نوین تجاری باید توسط کسانی که تحقق بخش هدف های کلان هستند گسترش یابد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان سند توسعه استان را سندی تجاری و بر پایه تجارت عنوان کرد و افزود: اهمیت نشست های هم اندیشی برای رسیدن به کارآمدترین و مناسب ترین راهکارهای تجاری در شرایط مختلف با همین نشانه ثابت می شود.

در این نشست تجار و بازرگانان مشکلات و نظرات پیشنهادی خود را مطرح کردند که مهمترین آنها تامین ارز، جابه جای آزمایشگاه استاندارد مرتبط با صادرات کالا، موانع و فرایند های طولانی بانکی برای تامین نقدینگی و اخذ تسهیلات بخش تولید، قوانین پیچیده سازمان تامین اجتماعی در استخدام نیرو برای کارفرما بود، همچنین پائین آوردن ریسک سرمایه گذاری، راه اندازی صندوق حمایت از تجار، حذف قوانین دست و پا گیر، اعلام به هنگام قوانین جدید گمرکی در ابتدای هر سال و تقویت مبادلات پایاپای از خواسته های فعالان اقتصادی و تجار هرمزگان اعلام شد.