آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۶۵
ایران زمین
۱۱

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده مند بردخون در خطر انقراض

دیر - نامجو زحمت کش منطقه حفاظت شده مند بردخون با برخورداری از 156 گونه جانوری ازمناطق طبیعی استان بوشهر است که برخی از گونه های جانوری آن در خطر انقراض قرار دارند. این منطقه 53 هزارهکتاری ازنظر جغرافیایی در فاصله 135کیلومتری جنوب بوشهر در بخش بردخون شهرستان دیر و در کنار خلیج فارس واقع شده است.

صادق پورسالم مسئول منطقه حفاظت شده مند بردخون در این باره اظهار داشت: بخش جنوبی این منطقه از اواخر سال 85 بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به پارک ملی ارتقا یافته و نام پارک ملی دریایی دیر- نخیلو بخش بردخون را به خود گرفته است. جزایر تهمادون، ام الگرم و نخیلو این پارک ملی محل تخمگذاری پرندگان مهاجر تابستان گذر است.مسئول منطقه حفاظت شده مند بردخون ادامه داد: در زیست گاه ها و حیات وحش این منطقه بیشترین تنوع جانوری مهره دار خشکی زی را پرندگان دارند که تاکنون 120 گونه شناسایی شده است.برخی همچون خروس کولی دشتی، بالابان، هوبره، بحری و عقاب طلایی از پرندگان بسیار ارزشمند این منطقه محسوب می شوند.از رده پستانداران نیز تاکنون 18 گونه شناسایی شده اند که از آنها می توان به آهو(شاخص ترین گونه)، گربه وحشی، گراز، خرگوش، کفتار و روباه شنی اشاره کرد.لاک پشت پوزه عقابی، لاک پشت سبز، بزمجه دشتی، سوسمار خاردم و مار دریایی نمونه های شاخصی از18گونه خزنده این منطقه هستند.

خطر انقراض جانوران شاخص منطقه

پورسالم خاطرنشان کرد: با توجه به در خطر بودن جانوران شاخص این منطقه مانند آهو، لاک پشت عقابی و سبز، هوبره، بالابان و بحری و همچنین مشاهده خروس کولی دشتی برای نخستین بار در منطقه که گونه ای شدیدا در معرض خطرانقراض است، جملگی نشان می دهند که حیات وحش این منطقه در گذشته می توانسته متنوع تر باشد و در حال حاضر نیز گونه های منحصربه فرد را در خود جای داده است. تعداد گونه های با ارزش در زیستگاه های منطقه که کمترین آن مربوط به سواحل با 28 گونه و بیشترین آن مربوط به دشت با 61 گونه ارزشمند است. بالابودن تعداد گونه های با ارزش حفاظتی، زیبایی شناسی و صید و شکار در چهار زیستگاه مهم گواهی براهمیت بالای حیات وحش در منطقه است.امیدواریم مردم و مسئولان به اهمیت است محیط زیست و تاثیرآن بر زندگی آنان پی ببرند و تلاش خود را در حفظ و نگهداری آن به کار بگیرند.