آرشیو پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۳۸۵
سیاست
۲

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد

مخالفت با مصوبه نحوه سوال از رییس جمهور

عباسعلی کدخدایی در گفت وگو با مهر در رابطه با نظر شورای نگهبان درباره طرح دوفوریتی اصلاح مواد 196 و 197 قانون آیین نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس نظر اعضای شورای نگهبان تبصره 2 ماده 197 آیین نامه داخلی مغایر با اصل 88 قانون اساسی و بند «2» اصل 89 قانون اساسی شناخته شد.

بر اساس مصوبه مجلس چنانچه تعداد سوالات از رییس جمهور به عدد شش رسیده و آن سوالات به قوه قضاییه ارجاع شود به صورت اتوماتیک سوالات تبدیل به استیضاح از رییس جمهور می شود.

اصل 88 قانون اساسی شرط سوال از رییس جمهور در مجلس را طرح سوال از سوی حداقل یک چهارم نمایندگان عنوان کرده و مهلت یک ماهه برای پاسخ دادن رییس جمهور در نظر گرفته است.

بند 2 اصل 89 قانون اساسی نیز که به عنوان دیگر مستند شورای نگهبان برای عدم تایید مصوبه مجلس مطرح شده است، شرط استیضاح رییس جمهور را این گونه بیان کرده است: در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رییس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رییس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و درباره مسائل مطرح شده توضیحات کافی بدهد.

در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رییس جمهور، اکثریت دوسوم کل نمایندگان به عدم کفایت رییس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند 10 اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می رسد.

این در حالی است که در مصوبه مجلس درباره سوال از رییس جمهور شرط دیگری برای استیضاح طراحی شده و در تشریح آمده است که اگر پس از پاسخ رییس جمهور به سوال نمایندگان، دوسوم از نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس جمهور به سوالی قانع نشده باشند، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می شود.

همچنین در صورتی که تعداد سوالات ارسال شده به قوه قضاییه درباره یک رییس جمهور به عدد شش برسد، طرح استیضاح رییس جمهور با رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی و مواد آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.