آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۰۷
جامعه
۱۳
خبر آخر

یک میلیون زن قلیانی در تهران

اعتماد| گزارش جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نشان می دهد نزدیک به یک میلیون زن مبتلابه قلیان در تهران زندگی می کنند. در این گزارش آمده 23 درصد زنان تهرانی و 37 درصد مردان پایتخت نشین، قلیان می کشند. یعنی با احتساب جمعیت 8 و نیم میلیونی اعلام شده در سرشماری پارسال، 978 هزار زن تهرانی و یک میلیون و 580 هزار مرد در این کلانشهر، روزها و شب های خود را با قل قل قلیان سپری می کنند.

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفته این تعداد از مردم تهران، طی شش ماه گذشته قلیان مصرف کرده اند و تهرانی ها هر روز دو میلیارد تومان برای قلیان دود می کنند. این گزارش همچنین می افزاید: در حالی که مردان حدود هشت برابر زنان سیگار مصرف می کنند.

اما درباره مصرف قلیان، مردان کمتر از دو برابر زنان اقدام به انجام این امر می کنند.

همچنین این تحقیق نشان داد که میانگین سن افراد هنگام نخستین تجربه مصرف قلیان حدود 18 سال است و دختران در سن کمتری نخستین بار مصرف قلیان را تجربه می کنند. بیشترین مکان مصرف مربوط به سفره خانه ها با 44 درصد است (که این امر طبق قانون ممنوع است).

نکته قابل تامل دیگر آنکه هزینه ماهانه مصرف قلیان برای هر فرد حدود 251 هزار ریال است که در صورت محاسبه این هزینه برای کل افراد مصرف کننده قلیان در هر روز و فقط در تهران، این هزینه از دو میلیارد تومان تجاوز می کند.