آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۴
اقتصادی
۴

مظاهری: نقدینگی به ارقام نجومی رسیده است

رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به این که نقدینگی به ارقام نجومی رسیده است، از بانک مرکزی خواست از قدرت و ظرفیت خود برای مهار نقدینگی و گذر از تنگناها استفاده کند.

به گزارش ایسنا، طهماسب مظاهری دیروز در کنفرانس فرصت ها و راهکارهای سرمایه گذاری در ایران 91، گفت: قدم اول برای سرمایه گذاری این است که سرمایه گذار وجود داشته باشد و برای رشد سرمایه گذاری شرایط جامعه باید به گونه ای باشد که مردم علاقه مند به سرمایه گذاری باشند.وی افزود: ایجاد این علاقه و روحیه گام نخست برای سرمایه گذاری است ولی امروز فاقد تشویق سرمایه گذاران و کارخانه ها هستیم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان این که رکن دوم در سرمایه گذاری وجود موسسات و نهادهای مالی برای رشد سرمایه گذاری است، تصریح کرد: مدیران نهادهای مالی باید بدانند که در حد منابع خود فعالیت کنند و البته باید روزبه روز برای افزایش ظرفیت خود کوشش کنند.

مظاهری با تاکید بر این که مدیران نهادهای مالی باید اختیارات هم داشته باشند، اظهار کرد: اگر تسهیلات معوق را ریشه یابی کنیم بخش بزرگی از آن ناشی از سرمایه گذاری اجباری و دستوری است.

به عقیده وی​، نهادهای مالی ما ظرفیت کافی برای ارائه تشکیلات ندارند. باید افزایش سرمایه داده شود، اما تا زمانی که تسهیلات دستوری وجود دارد این نهادها نمی توانند تامین کننده مالی باشند.

وی ادامه داد: وقتی دولت به عنوان مشتری به بانک مراجعه می کند و پول می خواهد بانک مرکزی باید به دولت به عنوان یک مشتری عادی بنگرد. در این شرایط بانک مرکزی می تواند یک نهاد مستقل باشد. اگر بانک مرکزی مستقل باشد می تواند منابع لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به ارائه تسهیلات به دولت در شب عید به خاطر مصوبه دولت گفت: بانک مرکزی باید با حفظ ارتباط و وابستگی به نظام حکومتی کشور در رابطه با حفظ سپرده های مردم مستقل عمل کند. وجود این بانک مرکزی ضرورتی واجب برای سرمایه گذاری است.وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون نقدینگی کشور به ارقام نجومی رسیده و این افزایش نقدینگی به افزایش قیمت ها منجر شده است. لذا بانک مرکزی باید از ظرفیت خود در مهار نقدینگی استفاده کرده و منابع خود را در اختیار صرف دولت قرار ندهد.