آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۲۴
اقتصادی
۴

افت شدید فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در اروپا

صندوق های سرمایه گذاری با نگرانی از ادامه بحران مالی در منطقه یورو فعالیت شان را در بانک ها و نهادهای مالی اروپا محدود می کنند.

روزنامه فایننشال تایمز در آخرین شماره خود در اینترنت نوشت: در یک روز بحرانی دیگر در منطقه یورو فعالیت بازار سهام اسپانیا به پایین ترین سطح رسید، هزینه استقراض آن روند صعودی به خود گرفت و سهام یکی از بزرگ ترین بانک های این کشور با اعلام یک طرح چند میلیارد یورویی ملی سازی از سوی مادرید تقریبا 30 درصد سقوط کرد.

این گزارش افزود: مدیران صندوق های مالی در مواجهه با چنین بازار بی ثبات و نامطمئنی می گویند، عملیات خود در کشورهای حاشیه ناحیه یورو را بشدت کاهش داده اند و درباره سرمایه گذاری در بانک ها نیز بشدت گزینشی عمل می کنند. این نگرانی ها به اسپانیا محدود نمی شود.

به گفته استراتژیست ها، با بن بست سیاسی موجود در آتن که احتمال خروج هر چه زودتر یونان را از منطقه یورو مطرح می سازد، بزرگ ترین نگرانی سرایت این بحران به دیگر بخش های منطقه یورو است.تایمز مالی تصریح کرد: شبکه بانکی اسپانیا در کانون این بحران قرار دارد. مدیران صندوق های مالی می گویند، سعی دارند خطرات موجود برای اوراق بهادارشان را هم به صورت سهام عادی و هم درآمدهای ثابت کاهش دهند.

با وجود موفقیت آمیز بودن اقدام اخیر بانک مرکزی اروپا در تزریق یک تریلیون یورو وام ارزان 3 ساله به شبکه بانکی منطقه یورو، صندوق های مالی همچنان سرمایه های خود را در بانک های منطقه یورو کاهش می دهند. یکی از این صندوق ها می گوید، مدتی قبل سرمایه اش را از همه بانک های حاشیه ناحیه یورو خارج کرده و اکنون فقط دارایی های معدودی در سرزمین اصلی اروپا دارد و عملیاتش را بر بانک های معتبری مانند رابو بانک متمرکز کرده است.

حتی بانک های آلمان تحت فشار قرار گرفته اند و برخی مدیران مالی درباره احتمال سرایت این بحران به برلین هشدار می دهند. سقوط ارزش سهام در بانک های بزرگ اسپانیا و ایتالیا به چنین نگرانی هایی اشاره دارد.