آرشیو چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۳
جهان
۶

تظاهرات مخالفان دولت در مسکو

تظاهرات بزرگ مخالفان دولت روسیه موسوم به «رژه میلیونی» روز گذشته در مسکو همراه با تدابیر شدید امنیتی حاکم بر این شهر انجام شد. حدود 20 هزار نفر در خیابان های پتروفسکی و راژدستونسکی مسکو اجتماع کرده و راهیپمایی خود را به سوی خیابان ساخاروف انجام دادند.

بیشتر تظاهرات کنندگان که در حمایت از دموکراسی در روسیه و برگزاری آزاد اجتماعات و انتخابات دموکراتیک، شعار می دادند از اعضای گروه های چپگرا مانند جنبش جبهه چپ بودند و پرچم های سرخ این جنبش را در دست داشتند. به گزارش ایرنا، در چند ساعت مانده به آغاز این تظاهرات، تدابیر امنیتی در مسکو تشدید شده و این شهر رنگ و بوی امنیتی به خود گرفت. شمار ماموران امنیتی در ایستگاه های مترو مسکو نیز چند برابر شد و ماموران در برخی موارد مشکوک به بازبینی مدارک هویت رهگذران پرداختند. گروه های مخالف دولت روسیه اعلام کرده بودند انتظار دارند در این تظاهرات تا 50 هزار نفر از طرفداران آنها شرکت کنند.

مخالفان دولت روسیه و مقامات شهرداری مسکو از دو هفته پیش در باره شرایط و محل برگزاری این تظاهرات مذاکره می کردند و چندین محل و مسیر برگزاری آن از سوی دو طرف پیشنهاد و رد شد تا این که سرانجام مسیر و محل برگزاری تظاهرات و راهپیمایی روز گذشته مورد توافق طرفین قرار گرفت. علاوه بر این روز گذشته سالروز استقلال روسیه بود که طی دو دهه گذشته در چنین روزی در خیابان های مسکو جشن گرفته می شود. در همین رابطه، اداره پلیس شهر مسکو در گزارشی اعلام کرد دیروز 12 هزار نیروی پلیس را مامور تامین امنیت در برنامه های مختلف این شهر به مناسبت روز استقلال روسیه کرده است.