آرشیو چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۳
ایران
۱۵

توسعه کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه ممنوع شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: هر گونه توسعه کشاورزی و باغبانی در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه به دلیل کم آبی مفرط در این منطقه ممنوع است و افزایش راندمان تولید و تغییر الگوی کشت در این اراضی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مسعود محمدیان افزود: به جای زراعت و باغبانی در این مناطق، پرورش آبزیان و کشت محصولات گلخانه ای و همچنین دامپروری مجاز است و برای این کار آب مورد نیاز نیز تامین شده است.

وی با بیان این که در زمینه اجرای روش های نجات دریاچه ارومیه باید از روش های خودسرانه پرهیز کرد، گفت: در زمینه دریاچه ارومیه باید رویه واحدی اتخاذ شده و از تکروی پرهیز کرد و این موضوع به صورت دستورالعمل ابلاغ شده است.

محمدیان یادآور شد: با توجه به شرایط دریاچه ارومیه، برای نجات آن، 24 راهکار در 5 محور و در قالب بسته های مشخص برای وزارت نیرو، محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی اعم از بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی تعریف شده است.

وی با بیان این که 60 درصد اعتبار فعلی آب در استان به نجات دریاچه ارومیه اختصاص یافته است، گفت: اصلاح الگوی کشت به صورت طرحی ملی، اصلاح و جایگزینی باغ ها، طرح توانمندسازی تشکل ها و تدوین الگوی بهنگام سازی مصرف آب ازجمله اولویت های جهاد کشاورزی در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه است.