آرشیو چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۳
ایران
۱۵

مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام می شود

قرار است مشهد مقدس طی 5 سال آینده به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود، این در حالی است که زیرساخت های این شهر هنوز آماده نیست.

به گزارش فارس، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو) وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی، مشهد مقدس را برای سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام کرده است.

مشهد اگرچه کانون توجه عاشقان و زائران رضوی است و همه ساله بیش از 25 میلیون زائر برای زیارت به این شهر بهشتی مشرف می شوند، اما آن گونه که شایسته چنین جایگاهی است توسعه نیافته و نه تنها از زیرساخت ها و امکانات شایسته پایتخت معنوی ایران برخوردار نیست، بلکه از مشکلات و معضلات دیرینه و مزمن رنج می برد.

معضل بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر، حاشیه نشینی900 هزار نفری مشهد و عدم توسعه زیرساخت های مشهد متناسب با جمعیت آن از جمله مشکلات این شهر است.

شهردار مشهد با بیان این که این شهر کارکردی ملی و فراملی دارد و تمام مسائل مربوط به شهرالرضا(ع) مربوط به تمام ملت ایران و حتی مسلمانان دنیاست، می گوید: با وجود این به دلیل عدم اعتنا به طرح های کلان و اعتبارات مورد نیاز در وضع مطلوبی قرار ندارد.

محمد پژمان در ارتباط با عدم توجه جدی مسئولان به توریسم مذهبی خاطرنشان می کند: با این که در مشهد مقدس از نظر امکانات و ظرفیت پذیرش مسافر با کمبودی مواجه نیستیم، ولی تاکنون نتوانستیم در حد امکان و ظرفیت از آنها استفاده کنیم، به طوری که با وجود مواهب طبیعی تاکنون هیچ توجهی به بحث توریسم مذهبی نشده، در حالی که باید به درآمدهای فراوان این بحث توجه کنیم.

وی درباره وضع نوسازی بافت های فرسوده نیز یادآور می شود: هنوز به ضوابط و مقررات شهرسازی در طرح های جامع و تفصیلی به تناسب ساخت و ساز در این شهر توجهی نشده است. پژمان می افزاید: مساحت بافت های فرسوده در ایران بیش از 60 هزار هکتار است و دولت باید در این خصوص در یک برنامه زمان بندی شده، یعنی طی 10 سال برای احیای آنها اقدام کند و این در حالی است که با گذشت پنج سال از این برنامه زمان بندی هنوز 10 درصد پیشرفت حاصل شده و تنها 5/3 درصد سهم مشهد است.