آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۴۴۷
کتاب
۱۱

گفت و گو با شاعر کهنه کار

برگ کاهی در تندباد نویسنده: رضا قنبری

انتشارات: به نگار

تیراژ: 1100 نسخه

140ص

قیمت: 5800 تومان

کتاب برگ کاهی در تندباد که به تازگی از سوی انتشارات به نگار به چاپ رسیده، از 22 بخش تشکیل شده و رضا قنبری با کاظم سادات اشکوری به مصاحبه پرداخته است. این کتاب از 22 بخش تشکیل شده است و در آن از محل تولد و تحصیل و همکاری با هفته نامه ها و نشریات مختلف، جریان های شعری دهه های 40 و 50، گذر از فرهنگ عامه تا مرکز مردم شناسی ایران، ترجمه شعر و... صحبت شده است.

نام این کتاب «برگ کاهی در تندباد» است که از این شعر مولانا گرفته شده است

برگ کاهم پیش توی ای تندباد

من چه دانم که کجا خواهم فتاد

و احتمالااشاره به رویدادهای متعددی بوده است که این شاعر یعنی کاظم سادات اشکوری با آن روبه رو شده و تندباد حوادث او را به مثابه برگ کاهی حرکت داده است.

در این کتاب رضا قنبری توانسته خواننده را به خوبی با خود تا انتهای مصاحبه همراه کند و ما را تا دل گذشته با گفته های کاظم سادات اشکوری می برد. کتاب های بسیاری از این شاعر به چاپ رسیده که در انتهای کتاب نام چند تا از آنها آورده شده است، برای مثال «با ماسه های ساحل» «هوای منتشر»، «برگ ها می ریزند» و....

قسمتی از مصاحبه داخل کتاب به این قرار است:

قنبری: آقای اشکوری! حالاکه قرار است خواننده برای اطلاع از جزییات برگزاری شب های شعر خوشه و نام و نشان شعرخوانان به مقاله شما مراجعه کند، ممکن است بگویید نوع اطلاع رسانی برای آن شب ها و استقبال مردم چگونه بود؟ در آن سال ها گویا مخاطب شعر نو کم بود.

سادات اشکوری: گمان می کنم قریب دو هزار نفر هر شب می آمدند، شاید بیشتر یا کمتر. به هر حال با در نظر گرفتن فضای باشگاه شهرداری، که شب های شعرخوانی در آنجا برگزار می شد، چنین حدس می زنم. در آن زمان جواد مجابی در روزنامه اطلاعات بود و سیروس طاهباز در روزنامه کیهان و این دو تن که از همکاران خوشه نیز بودند، در صفحات هنر و ادب روزنامه در حد امکان اطلاع رسانی می کردند.

کتاب 140 صفحه یی «برگ کاهی در تندباد» در شمارگان 1100 نسخه و با بهای 5800 تومان از سوی انتشارات به نگار راهی بازار شده است.