آرشیو یکشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۲۴۶۱
باشگاه سیاست
۷

جزییات سه شکایت رییس جمهور و رحیمی از مطهری

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس نهم در گفت وگو با هفته نامه پنجره در خصوص مصونیت قضایی نمایندگان، اظهار داشت: مفاد اصل 86 قانون اساسی صراحت در مصونیت پارلمانی نماینده دارد و ترکیب آن با اصل 84 به این معنی است که هر نماینده در اظهارنظر درباره همه مسائل داخل و خارج از کشور آزاد است و نمی توان او را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده یا در جای دیگری در مقام ایفای وظایف نمایندگی ابراز داشته، تعقیب یا توقیف کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که هدف دستگاه قضا از طرح چنین موضوعی را در این برهه چه می دانید، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا از طرف رییس جمهور «تحت فشار» است چراکه به زعم آنها فقط دوستان دولت مورد پیگیری قرار می گیرند و به شکایات علیه آنها رسیدگی می شود، اما منتقدان و مخالفان دولت تحت پیگرد قرار نمی گیرند.

مطهری با بیان اینکه رییس جمهور در چند جا این موضوع را مطرح کرده است، افزود: محمود احمدی نژاد اخیرا در نشست با دانشجویان، اظهار داشته بود: شرایط به گونه یی شده است که عده یی هر حرفی که می خواهند علیه دولت می زنند و در برابر آن نیز «مصونیت» دارند که این سوءاستفاده از آزادی است.

مطهری با بیان اینکه درباره اظهاراتش در خصوص حمایت سپاه از برخی کاندیدا ها در انتخابات گذشته شکایتی از او نشده و مدعی العموم هم اعلام جرم نکرده است، تصریح کرد: اما سه شکایت از طرف رییس جمهوری و آقای رحیمی، معاون اول رییس جمهور از من شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره محتوای شکایت ها از خودش، گفت: شکایت اول آقای رییس جمهور درباره این است که من گفته بودم در ارتباط با انتخابات سال 88 آقایان موسوی، کروبی و احمدی نژاد باید به طور همزمان محاکمه شوند، گرچه اتهامات شان یکسان نیست یا درباره نقش رییس جمهوری در حادثه 14 خرداد 89 در مرقد امام سخن گفته بودم.

به گفته وی، مورد دوم شکایت از وی درباره اظهار نظرش درباره «جشن نوروز» است و مورد سوم در ارتباط با آخرین نطق در مجلس هشتم درباره تساهل و تسامح فرهنگی دولت و هشداری که در این زمینه داده است.

مطهری در آخرین نطقش در مجلس هشتم در خصوص موضوع عفاف و حجاب با انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه، اظهار داشت: احمدی نژاد و مشایی مساله حجاب را «قبول ندارند» و مخالف نظریه اسلام در مورد حجاب هستند.