آرشیو یکشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۴۷۷
صفحه آخر
۱۶
چهارسو

تور کتابخوانی برای 85 سالگی گراس

مرکز گونتر گراس شهر لوبک به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس خود و هشتاد و پنجمین تولد گونتر گراس نویسنده برجسته آلمانی، برنامه ویژه یی تدارک دیده است.طبق اعلام رسمی این مرکز که هم در زمینه ادبیات و هم در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت می کند، قرار است به دلیل دهمین سالگرد تاسیس این مرکز و نیز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد گونتر گراس یک تور کتابخوانی در سراسر شهر لوبک برگزار شود.

در این تور ادبی قرار است هنرپیشگان در مکان های گوناگونی همچون یک رستوران هندی و یک مطب دندانپزشکی که به لحاظ موضوعی با مکان های مورد نظر گراس در کتاب هایش مرتبط هستند، روخوانی کنند. مرکز گونتر گراس در اکتبر 2002 در شهر لوبک افتتاح شد. این مرکز بیش از هر چیز به آثار هنری گونتر گراس نویسنده برنده نوبل آلمان که از سال 1968 نزدیک لوبک زندگی می کند، اختصاص دارد.

گراس 16 اکتبر 1927 در «دانستیگ» لهستان متولد شد. او در 20 سالگی کار آموزش سنگ تراشی را در دوسلدورف آغاز کرد و بعدها به تحصیل در زمینه مجسمه سازی و گرافیک روی آورد. با این حال نخستین تجلیل از این شخصیت برای یک مجسمه یا اثر گرافیکی نبود بلکه اشعاری که وی سروده بود سبب شد در رقابت ادبی رادیوی جنوب آلمان مقام سوم را کسب کند.

گراس در سال 1959 با رمان «طبل حلبی» به موفقیت ادبی دست یافت. او سال 1982 وارد حزب سوسیال دموکرات شد و مدت زیادی به عنوان متحد سیاسی «ویلی برانت» فعالیت کرد. علاوه بر این او به میزان فعالیت خود در زمینه ادبیات و هنر افزود و حتی تصویرگری کتاب هایش را خود بر عهده گرفت. سال 1999 بود که او موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. وی که از برجسته ترین نویسندگان حال حاضر آلمان به شمار می رود، 16 اکتبر (25 مهر) هشتاد و پنجمین سال تولدش را جشن می گیرد.