آرشیو شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۷
جهان
۶

مذاکرات حساس کره و ژاپن

کره شمالی و ژاپن دیروز نخستین دور از مذاکرات حساس و مستقیم میان خود را شروع کرده و توافق کردند تا این مذاکرات ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، اوسامو فوجیمورا، دبیرکل کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری در شهر توکیو گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا در دور بعدی مذاکرات بین دولت های دو کشور برگزار شده و طیف وسیعی از مسائلی که به منافع دو طرف مربوط می شود، مورد بحث قرار گیرند. قرار است پس از مذاکرات اخیر دور بعدی مذاکرات با حضور مقامات بلندپایه دو کشور برگزار شود.

تمرکز اصلی ژاپن در این مذاکرات بر سرنوشت ژاپنی های ربوده شده توسط ماموران کره شمالی در چند دهه پیش و برنامه تسلیحاتی هسته ای پیونگ یانگ بود. فوجیمورا خاطرنشان کرد: صراحتا مساله اتباع ژاپنی ربوده شده اهمیت زیادی برای ما دارد و علاوه بر آن ما تمایل داریم مساله مرتبط با امنیت را نیز مورد بحث قرار دهیم.

به گفته وی، دور بعدی مذاکرات در سطحی بلندپایه تر قرار است در پکن و در زودترین زمان ممکن برگزار شود. بهبود روابط با ژاپن می تواند برای کره شمالی که در سال های اخیر به کمک های غذایی دیگر کشورها متکی بوده از لحاظ اقتصادی بسیار سودمند باشد. فوجیمورا در پاسخ به این که آیا ژاپن پیشنهاد نوعی کمک یا پشتیبانی را به کره شمالی داده یا در خصوص مساله ژاپنی های ربوده شده سازش انجام داده، گفت که چنین مساله ای نامربوط بوده و این مذاکرات تنها مذاکرات اولیه بودند.

به گزارش رویترز، این مذاکرات به منزله خروج کره شمالی از حالت انزوا بوده و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تلاش می کند چهره جدیدی از خاندان حاکم برکشورش را ترسیم کند. برخی ازمقامات سازمان ملل که اخیرا از کره شمالی بازگشته اند می گویند این کشور درآستانه یک قحطی بزرگ شبیه به دهه 90 میلادی قرار گرفته است که درآن دست کم یک میلیون نفر کشته شدند.