آرشیو شنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۳۴۹۷
ایران زمین
۱۵

شهرها و جاذبه ها

قلعه باجول، خانه ای اربابی

فاطمه عزیزپوریان (جام جم خرم آباد)

قلعه باجول که در روستای آب باریک علیا و در 35 کیلومتری شرق الیگودرز قرار دارد، متعلق به دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است. برج مدورآجری، ایوانی با دو ستون سنگی، نقش برجسته های شکار، گل و گلدان، درخت و صحنه شکارشیر توسط اژدها از ویژگی های منحصربه فرد این بنای تاریخی است.

به گفته یک کارشناس مرمت بنای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، این بنا که از بناهای تاریخی استان لرستان است در سال 89 به شماره 4353 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

زهرا بهاروند افزود: کارشناسان با توجه به سبک و سیاق معماری و تزئینات موجود، این بنا را متعلق به دوران قاجار می دانند. قلعه باجول یا قلعه ناکام در گذشته یک خانه اربابی بوده که بزرگ منطقه در آن سکونت داشته است.

وی با اشاره به این که این بنا در گذشته دارای دو برج بوده و از آن به عنوان جایگاه حفاظتی استفاده شده است،گفت: متاسفانه یک برج قلعه تخریب و برج دیگرآن مرمت شده است.

این کارشناس با اشاره به مرمت قلعه باجول در سال 89 افزود: این فصل از مرمت برچیدن اندودهای فرسوده دیوارها، اجرای اندود گچ و خاک و نماسازی دیواره های حیاط را شامل شده است.

بهاروند اظهار کرد: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود در خصوص بنای مذکور اقداماتی نظیر برچیدن اندودهای فرسوده دیوارها، اجرای اندودگل و خاک و نماسازی دیواره های حیاط را انجام داده است.