آرشیو شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۲۰۳۰۶
اخبار اقتصادی
۴

رئیس سازمان حمایت: هیچ مجوزی برای گرانی خودرو داده نشده است

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به توقف برخی از خطوط تولید خودرو گفت: تاکنون افزایش قیمت در کمیته خودرو مصوب نشده است.

سیدجواد تقوی در گفت وگو با مهر در خصوص بررسی درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت برخی خودروها گفت: خودرو براساس اسناد واقعی مثبته که از سوی خودروسازان به کمیته خودرو ارائه می شود، تغییر قیمت خواهد داشت که تاکنون جمع بندی نهایی در خصوص افزایش قیمت خودروها صورت نگرفته و تصمیم گیری در چارچوب ضوابط خواهد بود.

وی افزود: مبانی تغییرات قیمت مورد تایید کمیته خودرو، بررسی مستنداتی است که تولیدکنندگان ارائه می کنند و کمیته در چارچوب آنالیز هزینه، این اسناد را بررسی و در صورت موافقت، قیمت های جدید را اعلام می کند.

به گفته تقوی، تنظیم بازار برای کمیته خودرو مهم است؛ به این معنا که اگر یک تولیدکننده وارد عرصه بازار می شود، توانایی پاسخگویی به بازار را نیز داشته باشد، بنابراین بر مبنای این پیش فرض ها و چارچوب آنالیز هزینه، تصمیم گیری صورت می گیرد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، تاکید بر این مطلب است که مسیر توافقات ما در این جلسات به گونه ای باشد که هم تولیدکننده به مسیر تولید خود ادامه دهد و هم به مصرف کننده اجحاف نشود. به عبارت دیگر، مصرف کننده پولی را به خودرویی بدهد که مطلوبیت لازم را داشته باشد.

تقوی با اشاره به اینکه اواخر سال 90، جلسه کمیته برگزار شده اظهار داشت: از زمانی که خودروسازان، آخرین افزایش قیمت را دریافت کرده اند، مدت زمان زیادی نگذشته است. اجرای این افزایش قیمت نیز در عمل به ابتدای سال 91 موکول شد و اگر اجرای آن را از اول سال بگذاریم، مدت طولانی نیست که این محاسبات انجام شده است.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که امروز بیشتر تقاضاها از ناحیه نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که برای واردات قطعات خودرو وجود دارد، مطرح می شود؛ لذا با توجه به شرایط حاضر و بر این اساس تصمیم بر افزایش قیمت یا عدم آن خواهیم گرفت.

وی اظهار داشت: به صورت طبیعی، هیچ خودروسازی حق استفاده از حاشیه بازار را ندارد و براساس آنالیز هزینه هایی که ارائه می دهد، باید عمل کند؛ مگر قیمت های خودروهای بالای 45 میلیون تومان که مصوبه از قبل وجود دارد که آنها خودشان را با حاشیه بازار تطبیق می دهند. آنها خودروهای گران قیمتی هستند که معمولادر گروه های پایین جامعه استفاده نمی شوند.