آرشیو چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۲۹
سیاسی
۲

ردیابی هواپیماهای رادارگریز آمریکایی توسط پدافند ایران

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به توان بالای این قرارگاه در تامین امنیت فضای کشور و مقابله با هواپیماهای جاسوسی دشمن گفت: ما به کمک سامانه های راداری و شنود الکترونیکی توامان، تا به حال اجازه نداده ایم که هواپیماهای جاسوسی دشمن از کشورمان اطلاعات کسب کنند.

امیرفرزاد اسماعیلی در گفت وگو با فارس به کشف هواپیماهای جاسوسی آمریکا توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در رزمایش ولایت نیروی دریایی ارتش در سال 89 اشاره کرد و گفت: دو فروند هواپیمای جاسوسی سرنشین دار آمریکایی که کاملارادارگریز هستند، قصد نزدیکی به مرزهای ایران را داشتند که در 12 مایلی مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به هر دو هواپیما در موقعیت و نقطه ای که بودند، توسط رادار جاسک، چابهار و بندرعباس اخطار هوایی داده می شود و آنها بلافاصله منطقه را ترک می کنند.

اسماعیلی با بیان این که این هواپیماها توسط سامانه های راداری غیرقابل کشف است و پیچیدگی خاصی دارند، تصریح کرد: این هواپیماها حتی از لحظه پرواز از باند فرودگاه یا عرشه ناو به هیچ عنوان تماس رادیویی ندارند و در سکوت رادیویی حرکت می کنند که کشف نشوند. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: اینها هواپیماهای جاسوسی است که به مرزهای یک کشور نزدیک می شوند و بعضا اگر سامانه های دفاعی آن کشور آگاه و هوشیار نباشد، ممکن است ورود کنند و فضا را شکسته و اطلاعاتی را که می خواهند کسب کنند.

اسماعیلی درخصوص مقابله پدافند هوایی با هواپیماهای جاسوسی در جنگ الکترونیک گفت: ما در ده سال اخیر اخطارهای بی شماری حتی به هواپیماهای آواکس آمریکایی که در فضای عراق و حاشیه های آزاد خلیج فارس پرواز می کردند، داده ایم.